ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2018, 8:04

زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند، چهره‌ ممنوع قهرمان


يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
شرق، آمنه شیرافکن
از خانم‌های نماینده اصرار و از آقایان مسئول انکار. به دلیل برخی مسائل و پروتکل‌ها صداوسیما باز هم زیر بار پخش مستقیم فوتسال زنان ایران نرفت. آن هم در شرایطی که نمایندگان مجلس تأكید دارند قهرمانی زن ایرانی با پوشش اسلامی سزاوار ترویج و نمایش در سیمایی ملی است.
دختران فوتسال باز هم قهرمان آسیا شدند اما تلویزیون ایران نه تنها بازی را پخش مستقیم نکرد که در اعلام این بازی حتی نوشتن یک زیرنویس را از آنها دریغ کرد و به جای آن، شبکه ورزش به پخش مستقیم مسابقه هاکی تیم‌های اروپایی پرداخت. اقدامی که حالا زنان اصلاح‌طلب مجلس دهم را گله‌مند کرده است.
پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان به «شرق» می‌گوید «ورزش قهرمانی برای زن و مرد ایرانی غرور‌آفرین است. دختران ایرانی الگو می‌خواهند و متأسفانه چنین الگویی در حد قهرمانی آسیا از تریبون رسمی تلویزیون ایران دریغ می‌شود. این مسائل دلسردکننده است و امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود تا ورزش زنان جدی گرفته شود». سلحشوری همچنین از پیگیری فراکسیون زنان در همین زمینه خبر داده و عدم دسترسی به مسئولان. به گفته او «شاید رویکرد مخالفان پخش مسابقه فوتسال زنان آسیا این باشد که زنان به یک باور قهرمانی دست یافته و برخی همین رویکرد و باور خوشایندشان نباشد».
پخش تصویر زن ورزشکار حتی با حجاب هم قدغن است؟
او در همین زمینه به مخاطرات و مشکلات پیش‌روی زنان ایرانی اشاره دارد و اینکه «دختر ایرانی با پوشش کامل جلوی دوربین می‌رود. حریف هم لباس فوتبال بر تن دارد که پوشش ورزشی است. نمی‌دانم مشکل کجاست؟ مگر ما از صداوسیما انواع سریال‌ها و فیلم‌ها را پخش نمی‌کنیم که در آنها زنان حجاب اسلامی ندارند. از این منظر و با درنظرگرفتن سیاست‌های کنونی صداوسیما خب پخش فوتسال زنان چه ایرادی دارد؟».
به گفته او «ناظران مجلس در صداوسیما نیز در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. نماینده مجلس نماینده همه مردم است. اگر اجحافی به زنان ورزشکار و بازنمایی تلاش آنها در تلویزیون باشد، از نماینده انتظار می‌رود در این زمینه تذکر داده و پیگیر وضعیت باشد».
غلامرضا کاتب و قاضی‌زاده‌هاشمی دو عضو ناظر مجلس در صداوسیمای ایران هستند و گویی نقد سلحشوری به این دو وارد است.
گفتند امکان نمایش فوتسال زنان وجود ندارد
طیبه سیاوشی، رئیس کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با برخی مقام‌های مسئول در صداوسیما صحبت کرده و آنها نیز به او گفته‌‌اند به دلیل سیاست‌های صداوسیما امکان پخش بازی‌ها وجود ندارد. او همچنین به «شرق» گفته در تماس با مقام‌های صداوسیما از آنها خواسته تا دست‌کم برای بازپخش برنامه اقدامی شود.  به هر شکل در صورت پیروزی ناچار هستند تصاویری از دختران ورزشکار از تلویزیون پخش كنند و چه بهتر بود كه امكان پخش مستقیم مسابقه فراهم می‌آمد.
او همچنین به «شرق» خبر داده که با برخی دیگر از مسئولان نیز در حال لابی و پیگیری هستیم و شاید بتوانیم در آینده در این زمینه راه‌حلی بجوییم.
امروز برخی مقام‌های مسئول صداوسیما  به کمیسیون فرهنگی مجلس خواهند آمد و سیاوشی امیدوار است مسئولان حاضر در این نشست به طور دقیق پاسخ‌گوی موانع پخش ورزش زنان در صداوسیمای ملی باشند.
ضرورت نمایش قهرمانی زنان محجبه در تلویزیون
سلحشوری همچنین می‌گوید «دختران ما در برابر تیم‌هایی بازی می‌کنند که دسترسی برابری به امکانات دارند اما زنان فوتبالیست ما از امکانات و بودجه ورزشی گرفته تا توجه مسئولان در همه موارد با مضیقه مواجه‌اند».
فاطمه ذورالقدر پیروزی زنان فوتسال ایران را غرورآفرین توصیف کرده و می‌گوید «همین پیروزی نشانه مهمی است که چرا ما زنان مجلس مدام در نشست‌ها و جلسه‌ها بر ضرورت ورود زنان به ورزشگاه تأكید می‌کنیم. اخیرا نیز وزیر ورزش در جلسه کمیسیون فرهنگی به تدوین شیوه‌نامه‌ای برای تسهیل ورود زنان به ورزشگاه اشاره داشتند. خبری که می‌تواند زمینه‌ساز یافته‌های مثبتی در آینده باشد». او نیز معتقد است «وقتی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی با نمایش پوشش متفاوت زنان در سیمای ملی پخش می‌شود، شایسته نیست که ورزش قهرمانی زنان ایران جایی در تلویزیون نداشته باشد. این افتخار ملی باید در لایه‌های مختلف کشور ترویج شده و سندی باشد بر حقانیت زن مسلمان و قهرمان ایرانی».
تكلیف را مشخص كنیم
كریم حسین زاده، رئیس فراكسیون حقوق شهروندی نیز به «شرق» می‌گوید «موضوع پخش نشدن فوتسال زنان از صدا و سیما نیست مسئله نادیده گرفتن زنان در ورزش است. حال چه در مقام تماشاگر و چه در مقام ورزشکار.  بدون تردید حذف بخش بزرگی از جامعه از میدان‌های ورزشی و بی‌توجهی به حقوق شهروندی آنان تبعات منفی در جامعه خواهد داشت».
او همچنین تأكید كرده «بعضی چیزها را مدام به تعویق نیندازیم و تصمیم‌گیری بکنیم. این تعویق‌ها هزینه به بار خواهد آورد. بالاخره یک روز باید با موضوع روبه‌رو شویم. نمی‌شود با پاک کردن صورت مسئله فکر‌ کنیم موضوع حل شده است. زنان و انرژی مضاعف آنان به عنوان نیمی از جامعه نباید خدایی ناکرده نا دیده انگاشته شود. باید از این نیرو در راستای توسعه کشور استفاده کرد نه اینکه آنان را از مناسبات رسمی حذف کنیم».
پیگیری‌های فراکسیون زنان مجلس برای تسهیل در پوشش و پخش مسابقات قهرمانی زنان ادامه دارد.