ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.05.2018, 11:05

همه آن‌چه باید درباره انتخابات مهم عراق بدانید


در انتخابات عراق کاندیداها برای تصرف ۳۲۹ کرسی مجلس خیز برمی‌دارند تا نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور را انتخاب کنند و دولت را تشکیل دهند.

در واقع، این انتخابات باید سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار می‌شد، اما جنگ با داعش تأخیری ۶ماهه را در این باره موجب شد. جنگ مذکور دسامبر ۲۰۱۷ تمام شد. با این حال، به‌درخواست «متحدین» (بزرگترین ائتلاف عرب‌های سنی عراق) برگزاری آن ۶ماه عقب  افتاد تا عراقی‌هایی که شهرهایشان را ترک کرده ‌بودند برگردند.

طبق اعلام کمیسیون عالی انتخابات، ۲۴میلیون عراقی حق رأی دارند و این آراء در ۱۸ حوزه انتخابی و متناسب با تعداد استان‌های کشور توزیع می‌شود و سهم هر یک از استان‌ها، با توجه به جمعیت‌شان، بین ۷ تا ۳۴ نماینده است.

کرسی به اقلیت‌ها اختصاص داده شده که ۵ کرسی آن مخصوص مسیحیان و دیگر اقلیت‌هاست. زنان نیز حدود ۲۵درصد کرسی‌ها را همچون ادوار پیشین در اختیار خواهند داشت.

اما در این انتخابات کدام چهره‌ها و چه ائتلاف‌هایی حضور دارند؟

۱. ائتلاف النصر- حیدرالعبادی (شیعه): این حزب سیاسی نوپا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷، به‌دست نخست‌وزیر فعلی عراق، پایه‌گذاری شد. العبادی ۱۵ ژانویه اعلام کرد که از ائتلاف با عادی العامری، متحد پیشینش که به‌دلیل فساد اقتصادی مورد سوءظن بود، خارج شد‌ه‌ است.

۲. ائتلاف دولت قانون - نوری المالکی (شیعه): سال ۲۰۰۹، به‌وسیله نخست‌وزیر وقت، یعنی آقای مالکی، از دل حزب الدعوه درآمد.

۳. اتحاد انقلابیون برای اصلاحات - مقتدی صدر: صدر اعلام کرده که با حزب کمونیست عراق به توافق رسیده و تنها از تکنوکرات‌های مستقل حمایت خواهد کرد.

۴. ائتلاف متحدان برای اصلاح - اسامه النجیفی (سنی): دسامبر ۲۰۱۲ با کنار هم قرار گرفتن ۱۰ گروه سیاسی تشکیل شد. نوری ‌‌المالکی و سایر گروه‌های سنی این ائتلاف را به پیروی از اخوان‌المسلمین و ارتباط با گروه‌های خارج از کشور متهم می‌کنند.

۵. ائتلاف الوطنیه - ایاد علاوی (شیعه): این ائتلاف در انتخابات سال ۲۰۱۴ توانست با کسب ۶درصد‌ آراء ۲۱ کرسی پارلمان را به‌دست آورد.

۶. حزب دموکرات کردستان (KDP) - نچیروان بارزانی: از احراب اصلی کردیِ عراق که سال ۱۹۶۴در مهاباد ایران تأسیس شد.

۷. ائتلاف الفتح - هادی العامری (شیعه): دلیل تشکیل این ائتلاف انتخابات ۲۰۱۸ است و نیروهای اصلی آن اعضای حشد الشعبی(نزدیک به ایران) هستند. این نیروها از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در کنار ارتش عراق و برای شکست داعش مبارزه کردند.

۸. ائتلاف برای دموکراسی و عدالت - بهرام صالح: آقای صالح از سیاستمدارهای کرد‌ عراقی است که سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد از اتحادیه میهنی کردستان (PUK) خارج می‌شود تا ائتلاف خودش را تشکیل دهد.

۹. اتحادیه متمدن - فائق‌الشیخ علی: مجمع لیبرال‌ها و ملی‌گراهای عراق است که ژانویه ۲۰۱۸ روی کار آمد. فائق‌الشیخ علی حقوقدان و از اعضای اسبق مجلس عراق است.

منبع: روزآروز