ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.05.2018, 10:50

ایران بهشت دلالان و واسطه گران است


مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفتگویی عدم شفافیت و نبود نظام آمار و اطلاعات دقیق در کشورش را یکی از دلایل اصلی فرار مالیاتی در اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: «در ایران نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی تقریبا 8 درصد است در حالی که این رقم در کشور ترکیه 20 درصد است. بنابراین می‌توان گفت ایران بهشت دلالان و واسطه گران است و اگر سیستم مالیاتی ما درست باشد این فرار مالیاتی کاهش می‌یابد».

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، وی گفت: «یکی از مسائلی که باعث نهادینه شدن فساد در اقتصاد کشور شده، عدم شفافیت است و این مساله از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران است».

این استاد اقتصاد ادامه داد: «عدم شفافیت از عوامل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، نامناسب بودن فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذار است. بنابراین هرچه شفافیت و مبادله آزاد اطلاعات بیشتر باشد به نفع اقتصاد ملی ایران خواهد بود. چون تندروها شناخت کاملی از جهان ندارند پس رابطه خوبی با شفافیت هم نخواهند داشت».

این اقتصاددان ایرانی در مورد عدم همکاری مناسب سیستم بانکی کشورش با بانک‌های بین المللی هم گفت: «عدم شفافیت در سیستم بانکی موجب شده ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد و در پی آن مناسبات با بانک‌های بین المللی تحت تاثیر قرار بگیرد».

پازوکی با بیان اینکه این شفافیت به نفع اقتصاد ملی ایران خواهد بود، خاطرنشان کرد: «در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا، در صورت مجهول بودن منشا پول ورودی به حساب، با دارنده آن برخورد می‌کنند. در حالی‌که این روند در ایران وجود ندارد و بخشی از پولشویی از طریق داشتن کارت‌های بانکی متعدد صورت می‌گیرد».

وی با اشاره به اهمیت شفافیت گفت: «ما امروز نیاز به شفافیت و آزادی اطلاعات داریم و به جز اطلاعات شخصی افراد و اطلاعات مربوط به امنیت ملی این امر باید محقق شود، مثلا در مورد موسسات غیرمجاز پولی، افراد خاطی باید سریعا محاکمه و به مردم معرفی شوند».