ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.04.2018, 22:57

آقای حقوقدان در دسترس نیست


امتداد - داوود حشمتی:

درحالی که کشور هر روز با خبرهای گران شدن دلار و سکه روبه‌روست، از آن طرف ترامپ آماده می‌شود از برجام خارج شود و هر دو دستاورد روحانی یعنی «مهار تورم»‌ و «برجام» در آستانه از بین رفتن است، آخرین دستاور او «تلگرام» بود که از بهار زمزمه‌های فیلتر شدنش آغاز شد اما با عرض تاسف شاهد رفتاری عجیب از وزارت ارتباطات دولت هستیم. رفتاری که مشخصا مسئولیتش با دولت است و نمی‌توان آن را منتصب به قوه قضائیه و حکم دادستانی کرد.

اواخر شب شنبه (۱۸ فروردین ۹۶) سه اپلیکیشن موبایلی پشت سر هم فیلتر شدند. برنامه‌هایی که هنوز کوچ مردم به سمت آنها شکل نگرفته بود. رفتار وزارت ارتباطات یعنی بستن همه راه‌های خروجی، ماندن مردم در تلگرام و سپس پایین آوردن آخرین پرچم افتخار رئیس دولتی که می‌گفت: دستمان روی دکمه فیلتر نخواهد رفت.

عجیب‌تر و غیرقابل باورتر اینکه، این برنامه‌ها به محض آنکه بخش کوچکی از مردم به سمت آنها می‌روند به سرعت فیلتر می‌شوند. اما سئوال این است که مسئولیت این فیلتر شدن‌ها را می‌شود به گردن نهادهای دیگر انداخت؟ پاسخ با عرض تاسف و به طور قاطعانه منفی است. هنوز هیچ حکمی صادر نشده و اگر صادر شده بود هم روحانی اگر می خواست آن را اجرا نمی کرد.

چهار مردادماه سال گذشته معاون دادستان کل کشور خبر از حکم فیلتر تلگرام را داده اما در عین حال گفته بود: اگر دولت حکم دادستانی را اجرا نکند، علیه وزیر اعلام جرم خواهند کرد.

عبدالصمد خرم‌آبادی توضیح داد: «تاکنون بنا به دلایلی که خود وزیر ارتباطات از آن مطلع هستند در قبال عدم اجرای دستورهای قضایی مرتبط با فضای مجازی کوتاه آمده و مماشات کرده‌ایم، از این به بعد اگر وزیر ارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضایی در مورد محتواهای مجرمانه بعمل نیاورند حتماً پس از کسب اجازه از دادستان کل کشور و مسئولان عالی قضایی علیه او اعلام جرم خواهم کرد.»

معنای این تهدید کاملا روشن بود. دادستانی حکمی در مورد فیلترینگ داده بود که روحانی تا همین امروز هم آن را اجرا نکرده است. اما چگونه است هنوز مردم از یک برنامه استفاده نکرده آن را فیلتر می‌کنند؟ کدام قاضی دستور فیلتر آن را قبل از وقوع هر جرمی و حتی قبل از حضور گسترده مردم در آن را صادر کرده است؟

به طور حتم هیچ حکمی وجود ندارد. آیا وزارت ارتباطات دولت روحانی قرار است همه مسیرهای خروجی را پیش از آنکه در میان مردم محبوبیت پیدا کند فیلتر کند، تا مردم را به سمت اپلیکیشنی خاص در داخل سوق دهد؟

یا اینکه باید بگوییم روحانی مخالف است اما وزیرش از او حرف شنوی ندارد؟‌ بی‌شک پاسخ منفی است. پس چرا آقای حقوقدان با سکوتش بر این رفتار مهر تایید می‌زند؟ آیا حق مردم نیست که از هر برنامه ای که می خواهند استفاده کنند؟ این بود معنای «تمرکززدایی؟»

باور کنید که راه حل از کار انداختن تلگرام (حتی به لحاظ تهدید‌های امنیتی) باز کردن سایر برنامه ها از جمله توئیتر و فیس بوک است. نه بستن و محدود کردن برنامه‌ها. این فکر که می‌تواند برنامه‌ها را پیش از تولد و فراگیری آنها نزد مردم فیلتر کرد سیاستی از پیش شکست خورده است. لااقل به تجربه ویدئو و ماهواره رجوع کنید.