ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2018, 10:39

توافق جدید آمریکا و ترکیه درباره منبج از زبان چاووش‌اوغلو


وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به توافق با آمریکا درباره منبج اعلام کرد: ترکیه بر خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج نظارت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری هابرترک، در گذشته ترکیه اعلام کرده بود که بعد از عفرین عملیات خود را برای پاکسازی نیروهای کرد سوریه در منبج شروع خواهد کرد.

اما مولود چاووش‌اوغلو اعلام کرد که تنها این کشور بر خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج نظارت خواهد کرد.

چند روز گذشته اولین نشست هیات‌های ترکیه و آمریکا در واشنگتن برگزار شد که یکی از محورهای این نشست عملیات ترکیه در سوریه و همکاری آمریکا با نیروهای کرد بود.

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: بعد از خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج امنیت این منطقه توسط سربازان آمریکا و ترکیه تامین می‌شود. هر دو کشور بر خروج این نیروهای نظارت خواهند داشت.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: باید جمعیت اصلی این منطقه کنترل را به دست بگیرند. به هیچ وجه نیروهای یگان‌های مدافع خلق حضور نخواهند داشت. امنیت این منطقه را پس از خروج آنها آمریکا و ترکیه فراهم خواهند کرد. این مدل را ابتدا در منبج اجرا کرده و سپس در مناطق دیگر از جمله رقه، فرات و مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در نشستی در 19 مارس نقشه راه مرتبط با این مساله و زمان‌های انجام این عملیات مشخص خواهد شد البته ممکن است در این نشست‌های مشترک تفاوت دیدگاه‌هایی وجود داشته باشد اما تلاش می‌کنیم به یک بستر مشترک دست یابیم.