ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.03.2018, 12:12

یا گرد‌وغبار یا تامین حق‌آبه تالاب‌ها


شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
یسنا
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه تالاب‌های خشک شده دستور رییس‌جمهور است، بر داخلی بودن منشا گرد‌وغبارهای کشور تاکید کرد و گفت: اگر حق‌آبه تالاب‌ها را تامین نکنیم باید گرد‌وغبار ناشی از آن را هم تحمل کنیم.
عیسی کلانتری با اشاره به اینکه در زمستان شاهد گرد‌وغبار با منشا داخلی و در فصول بهار و تابستان شاهد گرد‌وغبار با منشا خارجی در کشور هستیم، گفت: طی دو ماه گذشت گرد‌وغبارهایی که در خوزستان اتفاق افتاد منشا داخلی داشت.
او با تاکید بر نقش تالاب‌های خشک شده در بروز پدیده گرد‌وغبار اظهار کرد: بدیهی است که برای حل مشکل گرد‌وغبار باید هر رفتاری که باعث وقوع پدیده گرد‌وغبار شده، تغییر داده و روند معکوس با آن را پیشه کنیم. به عبارت ساده تر باید حق‌آبه تالاب‌ها را تخصیص دهیم تا این طور نباشد که با کمترین وزش باد توفان‌های گرد‌وغباری ایجاد شود.
تامین حق‌آبه تالاب‌ها دستور رییس‌جمهور است
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه رییس‌جمهور دستور تامین حق‌آبه تالاب‌ها را داده است، گفت: در خوزستان در حال حاضر به تالاب منصوری حدود 10 متر در ثانیه آب تخصیص داده شده است. همچنین وضعیت تالاب هورالعظیم نسبتا مساعد ارزیابی می‌شود و 70 درصد آن آب دارد اما تاکنون تنها 20 درصد تالاب شادگان آب‌دار شده است.
او اعلام کرد: ما باید حق‌آبه‌ها را از مصرف‌کننده‌ها پس بگیریم و مشکل همین جاست. چون منبع آبی جدیدی وجود ندارد که آن را به طبیعت تخصیص دهیم. واضح است که سهم آبی طبیعت باید از کشاورزی پس گرفته شود و به محیط‌زیست داده شود اما متاسفانه کشاورزان عادت کرده‌اند که مصرف کنند و وقتی سهم آب‌شان کم می‌شود، فریادشان بلند می‌شود.
رییس سازمان محیط‌زیست با تاکید بر اینکه هم باید سهم کشاورزی خوزستان تخصیص داده شود و هم حق‌آبه تالاب‌های این منطقه تامین شود، گفت: تاکنون تنها آب برای کشاورزی اختصاص داده می‌شد و حق محیط‌زیست فراموش شده بود و تنها در صورت بارندگی شدید ممکن بود آبی هم به تالاب‌ها برسد.
کلانتری با اشاره به وخامت اوضاع تالاب شادگان، اظهار کرد: شادگان الان اصلا وضعیت خوبی ندارد، چون آبی که باید از رودخانه‌های زهره و جراحی وارد شادگان می‌شد، به این تالاب نرسیده است و مجبوریم با انتقال پساب‌های کشت نیشکر برای آب‌دار کردن نسبی شادگان استفاده کنیم تا با ایجاد رطوبت، از خیزش گرد‌وغبار جلوگیری کنند.
معاون رییس‌جمهور در پایان بیان کرد: اگر بخواهیم کاری نکنیم و در بالادست حوضه، هرچقدر که دوست داشتند آب را مصرف کنند و به پایین دست هیچ آبی نرسد در این شرایط باید گرد‌وغبار ناشی از این وضعیت را هم تحمل کنیم.