ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2018, 23:14

محمدعلی طاهری بار دیگر به پنج سال زندان محکوم شد


زینب طاهری یکی از وکلای محمدعلی طاهری، بنیانگذار زندانی عرفان حلقه، روز پانزدهم اسفند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی موکلش را به اتهام افساد فی الارض برای بار دوم به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

محمدعلی طاهری از اردیبهشت ۱۳۹۰ به دلیل فعالیت‌هایش در ارتباط با راه‌اندازی مکتبی به نام عرفان حلقه در بند دو الف سپاه پاسداران زندانی است و حکم اعدامش تا کنون دو بار از سوی دیوان عالی کشور نقض شده است. زینب طاهری به کمپین گفت حکم جدید پنج سال حبس تعزیری محمدعلی طاهری روز دوازدهم اسفند، در زندان اوین و بدون اطلاع به وکلا به موکلش ابلاغ شده است.

پرونده محمدعلی طاهری پس از آن در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب قرار گرفت که دیوان عالی کشور حکم اعدام صادر شده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب را برای دومین بار به دلیل فقدان مدارک لازم نقض کرد، تنها جلسه رسیدگی به اتهامات جدید در پرونده محمدعلی طاهری روز پنجم اسفند برگزار شد. زینب طاهری به کمپین گفت قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پس از یک جلسه دادرسی با حضور فقط یکی از وکلا اقدام به صدور رای کرده است.

وکیل محمدعلی طاهری این سئوال که آیا حکم صادر شده و روند دادرسی عادلانه بوده یا خیر را سئوالی سیاسی توصیف کرد و گفت به دلایلی نمی‌تواند به آن پاسخ دهد اما امیدوار است موکلش به زودی به صورت مشروط آزاد شود: «این که حکم و دادگاه عادلانه بوده یا نه، کمی سیاسی می‌شود و اجازه بدهید پاسخ ندهم ولی با توجه به این که آقای طاهری بیش از یک سوم حکم صادره یعنی پنج سال را گذرانده، شرایط استفاده از آزادی مشروط را دارد و امیدواریم قوه قضائیه موافقت بکند.»

زینب طاهری به کمپین گفت موکلش با استناد به تبصره ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی به اتهام افساد فی الارض محکوم شده است.

طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲  هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد، تبصره این ماده نیز اضافه کرده که هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به مؤثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می‌شود.

محمدعلی طاهری ۶۱ ساله در دهه هشتاد شمسی به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه معرفی نوعی عرفان کیهانی و همچنین فرادرمانی و طب سنتی در ایران معروف شد. اگرچه کتب و نهادهای زیر نظر او به صورت قانونی فعالیت می‌کردند اما با گسترده‌تر شدن دامنه هواداران و مخاطبان او در اواخر دهه هشتاد شمسی، نهادهای امنیتی نگاه عرفانی ارائه شده از سوی او و هوادارانش را به عنوان رقیبی برای برداشت سنتی جمهوری اسلامی از دین و مذهب و مبلغ شرک و گمراهی معرفی کردند. از آن زمان علاوه بر محمدعلی طاهری، صدها تن از هواداران او در شهرهای مختلف ایران نیز بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند و برخوردهای امنیتی با این گروه همچنان ادامه دارد.

محمد علی طاهری  آخرین بار در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در  سلول‌های انفرادی بند دو-الف زندان اوین به سر می‌برد. او برای اولین بار به اتهام‌های توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام، رابطه نامشروع «تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی» و به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی–بصری و استفاده غیر مجاز از عناوین علمی پزشکی جمعا به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

اما آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ به اتهام مفسد فی‌الارض که پش از آن در پرونده‌اش مطرح و رد شده بود، مجددا بازجویی شد. دادگاه او برای این اتهام در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۹۴ با این اتهام به اعدام محکوم شد. وکلای او به این حکم اعتراض کردند و در نهایت سعید خلیلی، یکی از وکلای سابق آقای طاهری روز ۲۹ آذر ماه ۹۴ از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور نقض و ارسال آن به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد.

با این حال آقای طاهری روز ۹ اسفند ماه ۹۵ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده مجددا به اتهام «فساد فی الارض» متهم شد. با این حساب او دومین بار است که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. اما شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور در دومین نوبت اتهام فساد فی الارض را نقض کرد و طبق آنچه در حکم آمده محمدعلی طاهری نمی‌تواند به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی با این اتهام محکوم شود، او اما اکنون برای سومین بار به استناد تبصره ماده ۲۸۶ و این بار به پنج سال زندان محکوم شده است.