ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2018, 11:20

محسنی اژه‌ای: "خودکشی الزاماً به خاطر سختی در زندان نیست"


سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به خودکشی‌های اخیر در زندان، گفت: هر خودکشی الزاماً به خاطر سختی در زندان نیست؛ خیلی وقت‌ها خودکشی‌ها به خاطر افشا نشدن اطلاعات صورت می‌گیرد.
به گزارش میزان، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به موضوع بررسی عملکرد قوه قضائیه اختصاص داشت، در واکنش به سؤالی درباره فوت کاووس سیدامامی تصریح کرد: “در دهه اول انقلاب عمدتاً گروهک‌ها اعم از منافقین و... سیا‌نور در جیب‌شان بود و به محض اینکه لو می‌رفتند، قرص را می‌خوردند؛ وگرنه نگه می‌داشتند ببینند کی لو می‌روند؛ چون گاهی اوقات مشخصات دروغ می‌گفتند و تا زمانی که احساس می‌کردند لو نرفته‌اند، خودکشی نمی‌کردند. بنابراین هر خودکشی سببش این نیست که چون در زندان به او سخت گذشته، این کار را انجام داده است. خیلی وقت‌ها افرادِ تشکیلاتی و افرادی که جرم سنگینی دارند، اگر احساس کنند خودشان، تشکیلات‌شان یا اعضای دیگر لو می‌روند، به خاطر اینکه اطلاعات‌شان لو نرود و کشف نشود، خودکشی می‌کنند.”
معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: “در موردی که اخیراً در پرونده مربوط به جاسوسی در پوشش محیط زیست یک نفر خودکشی کرد، این فرد استاد دانشگاه بود و سنی از او گذشته بود و هیچ سختی در زندان در این رابطه وجود نداشت و فشاری در زندان از نظر غذا و بهداشت و دارو روی او وجود نداشت. الان نیز خود بنده واقعاً نمی‌دانم که با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده است. گاهی اوقات وقتی فردی خودکشی می‌کند یک یادداشتی یا چیزی باقی می‌گذارد ولی چنین چیزی در این مورد تاکنون کشف نشده است؛ بنابراین پس همه خودکشی‌ها به خاطر فشار در زندان نیست.”
محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به اعتراض دانشجویی مبنی بر عدم برخورد قوه قضائیه با دانه درشت‌ها، پاسخ داد: “در این زمینه انصاف داشته باشید؛ شما ببینید در این سال‌ها چه کسانی به زندان رفته‌اند. یک زمانی می‌گفتند چرا آفتابه دزد‌ها را دستگیر می‌کنید؛ اما الان بالاترین مقامات مسئول و معاون اول رئیس جمهوری سابق در زندان است و برادر رئیس جمهوری تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده در حال رسیدگی است.”
وی همچنین درباره برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی که سؤال یکی از دانشجویان بود، گفت: “ممکن است بخشی یا همه آنچه درکیفرخواست مطرح شده در دادگاه ثابت نشود و آن فرد تبرئه شود، اما در اینجا این فرد بی آبرو شده است... درست است که آن فردِ گناهکار مجرم است، اما خانواده وی که گناهی نکرده‌اند که زندگی‌شان به مخاطره بیفتد و همسر و فرزندان و بستگان‌شان گرفتار شوند. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه «به نظر بنده منفعت پخش علنی دادگاه‌ها بسیار بیشتر است» تصریح کرد: درخواست متهم مبنی بر پخش علنی جلسات دادگاه ملاک نیست؛ ممکن است کسی بخواهد که دادگاهش علنی پخش شود، اما طبق قانون اساسی در مواردی که این امر خلاف نظم عمومی، خلاف عفت عمومی و اشاعه فحشا باشد، امکانپذیر نیست؛ ولو خود فرد بخواهد که دادگاهش علنی پخش شود. البته عکس این قضیه هم صادق است.”
وی در پاسخ یکی از دانشجویان درباره محاکمه نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم تصریح کرد: “اینکه چرا سران این قضیه محاکمه نشدند، باید گفت که شورای عالی امنیت یکسری وظایف دارد و در جایی که بحث امنیت عمومی مطرح باشد ورود می‌کند. در آن شورا مطرح شد که محاکمه قضایی آن افراد در آن زمان به مصلحت نیست و تشخیص دادند که این افراد باید محصور شوند.” محسنی اژه‌ای اضافه کرد: “اینکه چه زمانی مصلحت است این افراد محاکمه شوند، با تصمیم شورای عالی امنیت است و آنها باید بگویند چه زمانی مصلحت است. این موضوع در اختیار قوه قضائیه نیست و باید شورای عالی امنیت این تصمیم را اتخاذ کند. اگر شورای عالی امنیت ملی در نظر خود تغییری داد، آن موقع قوه قضائیه به وظیفه خود عمل می‌کند.” وی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره ممنوع‌التصویری رئیس جمهوری اصلاحات گفت: “یک زمانی رئیس جمهوری گفتند که شورای عالی امنیت هیچ مصوبه‌ای درباره این ممنوع‌التصویری ندارد؛ اما بعداً پذیرفتند که دارد.” سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: “در شورای عالی امنیت ملی یک کمیته وجود دارد که بخشی از تصمیمات در این کمیته بررسی می‌شود و خیلی از ممنوعیت‌هایی که وجود دارد در آن مطرح می‌شود.”
معاون اول دستگاه قضا اظهار داشت: “اینکه در دانشگاه شما چه مقرراتی حاکم است و آیا تصویر فردی منتشر می‌شود یا نه را نمی‌دانم؛ اما در حال حاضر تصمیم کمیته شورای عالی امنیت ملی و حکم دادستانی در این خصوص پابرجاست و هنوز هیچ‌کدام نقض نشده‌اند.”
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خامنه ای در ارتباط با عدالت از مردم عذرخواهی کردند، اما قوه قضائیه عذرخواهی نکرده است؟ گفت: “بار‌ها گفتم، اما الان هم با صدای بلند از همه کوتاهی‌هایی که داشته و دارم؛ واقعاً از مردم و نظام عذرخواهی می‌کنم.”