ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2018, 11:05

آغاز عملیات برداشت آب‌های ژرف برای نخستین بار در سیستان


نماینده مردم زابل در مجلس با بیان ورود ایران به برداشت آب های ژرف برای نخستین بار، گفت: عملیات حفاری در منطقه سیستان در فروردین ۹۷ آغاز می شود.

حبیب الله دهمرده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، طرح حفاری از آب های ژرفی در سیستان و بلوچستان را رویدادی تاریخی در ایران و خاورمیانه دانست و گفت: برای نخستین بار موضوع حفاری آب های ژرف در تیرماه ۹۵ در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با معاون علمی و فناوری رییس جمهور را مطرح کردم و یادآور شدم باید به سمت اقدامات و پروژه های نوین گام برداشت.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، افزود: بعد از طرح این موضوع چندین جلسه با معاون علمی و فناوری رییس جمهور و همکاران ایشان در محل دفتر فناوری برگزار شد و حاصل و ثمره این نشست ها منجر به انعقاد صورت جلسه ای در 28 تیرماه سال 95 شد که یکی از موارد مهم این صورت جلسه موضوع حفاری و برداشت آب های ژرف در سیستان  بود.

وی ادامه داد: ستاری مطرح کرد که دانش حفاری آب های ژرف در ایران وجود ندارد و این دانش در اختیار کشورهای روسیه و فرانسه است که به حول و قوه الهی به مدت دو سال مطالعات علمی فراوانی بر روی این پروژه انجام که در نهایت این دانش و فناوری در کشور بومی شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه با تلاش های مداوم ردیفی در بودجه96 برای مطالعه آب های ژرفی در سیستان پیش بینی شد، تصریح کرد: از رییس کمیسیون تلفیق بودجه بابت پیش بینی این ردیف سپاسگزاری می کنم.

دهمرده ادامه داد: برای علمیاتی شدن این پروژه تفاهم نامه ای میان وزارت نیرو و بنیاد مستضعفان منعقد شده که بر اساس آن  به حفر چاه آب اقدام کنند، از سوی دیگر رییس سازمان برنامه و بودجه نیز  25 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تریلی امکانات  و تجهیزات برای حفر چاه آب در سیستان مستقر شده است، گفت: مقرر شده که 100 تریلی امکانات دیگر نیز گسیل شود که در فروردین ماه ۹۷ عملیات حفاری آغاز شده و در بازه زمانی کمتر از سه ماه حفاری کامل چاه تحقق یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه حفر چاه استخراج آب های ژرف در سیستان به عمق 2 هزار متر در حال انجام است، تصریح کرد: مردم سیستان و بلوچستان سال ها است با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و حفر این چاه امید را در دل آنها شکوفا می کند و امیدوار هستیم حفر چاه بعدی در بلوچستان باشد.

نماینده مردم زابل، زهک،  هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، در توضیح آب های ژرفی، گفت: آب های ژرفی آب های جوان در عمق ۵۰۰  تا ۳ هزار متری زمین است و بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد در سیستان امکان استخراج از آب های ژرف وجود دارد.