ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2018, 11:00

برداشت ۳ برابری‌ آب‌های زیر زمینی عامل اصلی فرونشست پایتخت


محمدعلی نجفی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال راه‌حلی در جهت ممانعت از پیش‌روی فرونشست زمین در پایتخت است گفت: موقعیت جغرافیایی تهران به عنوان کوهپایه و میزان آب‌های زیرزمینی که از کوه‌های البرز به سطح آب‌های زیرزمینی این شهر هدایت می‌شود، از سوی دیگر رود دره‌های مختلف که جزئی از زیبایی‌های این شهر بوده، موضوع نشست زمین در این شهر را خیلی جدی‌تر می‌کند.

شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر در تهران به طور سالانه شاهد چند سانتی‌متر فرونشست زمین بوده‌ایم که میزان آن در مناطق مختلف متفاوت بوده و عمدتا میزان فرونشست در دشت تهران به سمت جنوب شهر افزایش بیشتری داشته است.

وی با اشاره به دیگر عامل فرونشست زمین در تهران تصریح کرد: میزان برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی که در سال‌های اخیر در تهران استحصال شده از دیگر دلایل فرونشست زمین است که البته شاید برای تامین آب آشامیدنی چاره‌ای هم جز این اقدام وجود نبوده است.

نجفی یادآورشد: هم‌اکنون میزان استحصال آب‌های زیرزمینی در تهران به سه برابر بیشتر از میزان استاندارد برداشت آب رسیده است که این موضوع می‌تواند لطمات بسیاری به ابنیه‌ها و اماکن به ویژه در زمان وقوع زلزله که لایه‌های زمین در اثر حرکات شدید سست می‌شود، وارد سازد، بنابراین این مساله بسیار مهمی است که باید پیش از این یک تیم کارشناسی با کمک دانشگاه‌ها برای آن چاره‌اندیشی می‌کردند.

شهردار تهران، تاکید کرد: هم‌اکنون به طور جدی به دنبال راه حلی برای ممانعت از پیش‌روی فرونشست زمین هستیم، کما اینکه در این هفته پیرامون بررسی این موضوع برگزاری جلساتی با متخصصان علوم زمین‌شناسی و جغرافیا در دستورکار شهرداری قرار گرفته است.