ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.02.2018, 10:30

مخالفت اصولگرایان با پیشنهاد رفراندوم


خبرگزاری آناتولی

در پی اظهارات روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در خصوص برگزاری رفراندوم در موضوعات مورد اختلاف، اصولگرایان به مخالفت صریح با آن پرداخته و به این اظهارات روحانی واکنش نشان دادند.

در این راستا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: «رئیس جمهور محترم پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می رسد کارشناسی نشده باشد چون که کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس جمهور با اصلی دیگری آن را اشتباه کرده‌اند.»

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما و از چهره های اصولگرا با کنایه به صحبت های روحانی با هشتگ رفراندوم در صفحه توئیترش نوشت: «در برابر حضور ده ها میلیون ایرانی غیرتمند در کف خیابان های ایران و اعلام موضع صریح در مقابل دشمن، حرف از رفراندوم زدن نه تدبیر است و نه حتی سلیقه! هرچند که اصل حرف هم خیلی مورد اعتنا نیست.»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و از چهره های نزدیک به رهبر ایران نیز در واکنشی تند به اظهارات حسن روحانی گفت: حجت‌الاسلام روحانی با سخن گفتن از رفراندوم آن هم در محضر میلیونها راهپیمایی کننده در ۲۲ بهمن عملاً به آنها اهانت کرده است.

وی افزود: پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس جمهور در سخنرانی روز ۲۲ بهمن می‌تواند نشانه ناخشنودی ایشان از حضور ده‌ها میلیونی مردم در این راهپیمائی تلقی شود و پیشنهاد رفراندوم غیر از نفی این حضور و ناشنیده گرفتن پیام آن هیچ مفهوم و ترجمه دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

شریعتمداری ادامه داد: اگر آقای رئیس‌جمهور صدای انبوه متراکم ملت در راهپیمائی ۲۲ بهمن را صدای مردم می‌دانست دیگر پیشنهاد همه پرسی مفهومی نداشت.

پایگاه خبری جهان نیوز وابسته به اصولگرایان نیز در یادداشتی نوشت اگر رفراندوم را به معنای اظهارنظر جمعی مردم کشور درباره یک مسئله و دغدغه خاص در نظر بگیریم طی چند هفته اخیر چند رفراندوم عملا صورت گرفته است و آقای روحانی به رغم سخن گفتن از رفراندوم، اعتنایی ظاهرا به آن ها ندارند.

گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه گذشته و در جریان سخنرانی خود به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ این کشور با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی همچون اصل ۵۹ قانون اساسی، گفت: «اگر جايی ما با هم بحث داريم بايد به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه كنيم. اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گويد در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سياسی، مراجعه به آرای مستقيم مردم است. اگر در دو تا مساله اختلاف نظر داريم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بياوريم و طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل كنيم، اين ظرفيت قانون اساسی ما است و بايد به ظرفيت‌های قانون اساسی مان عمل كنيم». روحانی سه سال پیش نیز در نخستین کنفرانس اقتصاد از همه پرسی و به عنوان راهکار مناسب برای حل مشکلات سخن گفته بود.