ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2018, 11:35

قوه قضاييه: خودكشی سيدامامى در دست بررسى است


غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه ایران در رابطه با بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست و ادعای خودکشی سید کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست اظهار داشت: افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در روزهای گذشته دستگیر شده و بعضی از آنها در بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، وی در خصوص علت درگذشت سیدکاووس سیدامامی گفت: من هم شنیده‌ام ایشان خودکشی کرده‌اند اما هنوز از جزییات آن اطلاع ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه به خودکشی سیدکاووس سیدامامی و دو نفر دیگر در زمان اعتراضات، موجب ایجاد سوال برای مردم و ایجاد این شبهه شده است که چرا سازمان زندان‌ها مراقبتی نسبت به بازداشت‌شدگان ندارد. آیا قوه قضاییه برنامه‌ای برای رسیدگی به این تقصیر از سوی سازمان زندان‌ها دارد؟ تصریح کرد: مراقبت می‌شود اما این موضوع اخیر نیز در حال بررسی است که ببینیم چگونه اتفاق افتاده است.

محمد کاظمی، عضو هیات رئیسه کمیته قضایی و حقوقی فراکسیون امید مجلس ایران نیز در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بازداشت فعالان محیط زیست و خودکشی یکی از چهره‌های دانشگاهی این حوزه در زندان اوین اعلام کرد: به هر حال قوه قضاییه یک قوای مستقل است و طبیعتاً مسئولان این قوه باید پاسخگو باشند.

وی در واکنش به این سوال که آیا مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی آن قصد پیگیری این مسئله را ندارد، تاکید کرد: تا به حال صحبتی در رابطه با ورود مجلس یا کمیسیون قضایی به این پرونده نشده است؛ به هر حال این یک پرونده قضایی است و مجلس چندان امکان ورود به آن را ندارد. آن‌چه مسلم است بنابر قانون حفاظت از زندانیان برعهده سازمان زندان‌ها است و آن‌ها باید جوابگو باشند که علت خودکشی این زندانی چه بوده است.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ایران نیز در واکنش به این حوادث خواستار پاسخگویی صریح قوه قضاییه و پیگیری دولت در این رابطه شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در ادامه گفت: دستگیری عده‌ای از فعالان تلاشگر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه شناسی دکتر سیدامامی در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد.

تابش اضافه کرد: در مجلس نیز ابعاد موضوع، حفظ حقوق بازداشت شدگان و چگونگی مرگ استاد شهیر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج حاصله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. از دیشب هم پیگیری‌هایی انجام شده، اما نتایج قانع کننده‌ای حاصل نشده است. دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

همچنین انجمن جامعه شناسی، انجمن علوم سیاسی، انجمن مطالعات صلح و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران نیز طی نامه سرگشاده به رئیس جمهور ایران خواستار اقدام عاجل در خصوص مرگ دکتر سید کاووس سیدامامی شده و اعلام کردند: اخبار منتشرشده درباره وی در باور نمی‌گنجد و انتظار می‌رود مسئولان امر درباره این ضایعه دردناک پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند. انجمن علوم سیاسی ایران نیز او را «استاد فاضل و کم‌نظیر علوم سیاسی ایران» و «انسانی شریف و اخلاق‌گرا» توصیف کرد.

گفتنی است دکتر سید کاووس سیدامامی، جامعه شناس مدیرعامل «بنیاد حیات وحش میراث پارسیان» و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق تهران ۲۱ روز پیش بازداشت شد. دو هفته پیش نیز خبر درگذشت وی در زندان به خانواده اش اطلاع داده شد.

رامین سیدامامی، پسر وی در این زمینه در شبکه های اجتماعی نوشته است: «ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ (۸ فوریه ۲۰۱۸) احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده... هنوز باور نمی‌کنم، نمی‌کنیم.»