ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2018, 15:38

روحانی: همه‎پرسی راه خروج از بن‌بست سیاسی است


حسن روحانی در راهپیمایی سالگرد «پیروزی انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد. او در این سخنرانی از جمله به اصل ۵۹ قانون اساسی اشاره کرد که در موارد اختلاف برگزاری همه‎پرسی را پیشنهاد کرده است.

بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری:

* انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند برخی ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را مجددا به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.

* در یکسال گذشته پیشرفت‌های بسیار مهمی در زمینه اجتماعی، امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بیش از دیگر کشورها و در سال جاری به حول و قوه الهی دارای رشد اقتصادی بیش از متوسط جهانی خواهیم بود.

* ما بیش از همه سال‌های دیگر سرمایه خارجی را جذب کردیم و اینکه توانستیم ۳۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس جذب کنیم به معنای اعتبار و رشد ایران است. جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی مستقیم و پیشرفت های گسترده در حوزه نفت و گاز بویژه در میدان های مشترک،به معنای توانمندی اقتصاد کشور ماست.

* در آغاز دولت یازدهم تولید گاز ما از منطقه پارس جنوبی، ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز بود که امروز در همین میدان مشترک ۵۵۳ میلیون متر مکعب گاز تولید داریم. تولید ما در پارس جنوبی در ظرف ۴ سال به حدودا ۲ برابر افزایش یافته و بر قطر پیشی گرفته‌ایم و این موفقیت ملت ایران است.

* در زمینه نفت، در میدان مشترک در غرب کارون با عراق در چند سال پیش در آغاز دولت یازدهم، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم اما امروز به جای ۷۰ هزار بشکه ۳۰۵ هزار بشکه در روز استخراج می‌کنیم که این به معنای حراست از سرمایه کشور است.

* ما در علم و فرهنگ پیشی گرفته ایم، شرایط کشور در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت بسیار مناسبی است. هزینه های بهداشت و درمان را از ۳۷ درصد به ۶ درصد کاهش داده ایم و در زمینه‌های مختلف صنعتی ما امروز شاهد پیشرفت هستیم.

* ایران در تولید آهن اسفنجی، رتبه نخست را در سطح جهان دارد و این به معنای افتخار برای ملت ایران است. امروز ظرفیت تولید ما در بخش فولاد ۳۲ میلیون تن است که یک قدرت بزرگ در فولادیم همانطور که یک قدرت بزرگ در پتروشیمی هستیم. ۶ طرح بزرگ پتروشیمی و در پارس جنوبی نیز ۵ فاز مهم را در یکسال گذشته افتتاح کردیم.

* این دستاوردها به معنای گام بزرگ اقتصادی کشور در مسیر توسعه است. ایران امروز هجدهمین اقتصاد در سطح جهان است. در بسیاری از محصولات به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و در برخی از محصولات استراتژیک به خودکفایی رسیده‌ایم. ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده و حتی صادر می‌کند، در گازوئیل به خودکفایی رسیده و حتی صادر می‌کنیم و ان شاء الله سال آینده در بنزین هم به خودکفایی خواهیم رسید.

* تولید شکر در کشور یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن بوده که این رقم امسال به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده و باعث شده تا به مرزخودکفایی در این حوزه نیز بسیار نزدیک شویم و وضعیت در عمده محصولات نیز همین گونه است. در صادرات غیرنفتی سال گذشته بر همه سال‌ها پیشی گرفتیم ، هرچند امسال واردات ما کمی بیش از صادرات ماست اما ان شاء الله به همان اندازه سال گذشته صادرات غیرنفتی خواهیم داشت.

* ایران در فضای مجازی و زیرساخت های اینترنت، جزو پیشرفته‌ترین کشورها در منطقه است. در سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و همچنین موبایل‌های نسل سوم و چهارم ایجاد شد و در سال آینده این مسیر و این پیشرفت را ادامه می‌دهیم. ۲ هزار شرکت دانش بنیان در یکسال گذشته توانسته اند به جایگاه تولید برسند و در سال آینده این روند را ادامه خواهیم داد.

* اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی در سال جاری از دستاوردهای کشور در حوزه ارتباطی است. طی یکسال ۴۶۷ کیلومتر بر خطوط ریلی و همچنین هزار واگن باری به ناوگان باری کشور افزوده شده است و کشور در همه حوزه های حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی، شاهد پیشرفت قابل ملاحظه است.

* حق‌مان را در بازار نفت پس گرفتیم. ما همچنین موفق شدیم روند مهار تورم را ادامه دهیم ، در آموزش و پرورش و دانشگاه دارای کشوری هستیم با ۱۷ میلیون نفر در سطح ابتدایی، متوسطه و دانشگاه، ۱۳ میلیون نفر در مدارس، ۴ میلیون نفر در دانشگاه‌های ما در حال تحصیل اند و این همه باعث شده تا ایران اسلامی از لحاظ رشد و توسعه انسانی جزو کشورهای سرآمد جهان باشد.

* ملت ایران در ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، ۵ دوره مجلس خبرگان رهبری، ۵ دوره شوراهای شهر و همه پرسی‌های دیگر و قانون اساسی شرکت کرده‌اند. مردم ما با انتخابات، با صندوق رأی و با حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود.

* ما ملتی هستیم که در طول ۳۹ سال از کشورمان به خوبی دفاع کرده ایم در یک روز ۱۹ هزار متجاوز را در خرمشهر اسیر کردیم، در یک روز در والفجر ۸ توانستیم موفقیت‌های بزرگی را به دست آوریم و از کارون عبور کنیم، در یک روز توانستیم با ۱۴۰ فروند هواپیما مراکز دشمن را در عراق بمباران کنیم. ما در ظرف کمتر از دو ماه از ۲۲ بهمن سال ۶۴ تا ۱۵ فروردین سال ۶۵، ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم. ما ملت بزرگ و مقاومی هستیم. ارتش، سپاه و بسیج و مردم و نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی ما همان‌ها هستند که امروز هم از مرز و سرزمین‌مان دفاع می‌کنند.

* کشور امروز در زمینه ساخت ناوچه، هلی‌کوپتر، هواپیما، تانک، موشک، رادار، موشک ضدهوایی و ماهواره و ماهواره‌بر خودکفا شده است. در سطح جهان اعلام کردیم، توانمند و قدرتمندیم و روی پای خود ایستادیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

* کشور به رغم دستاوردهای گسترده باکاستی هایی نیز مواجه است. در ۳۹ سال در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کردیم و موفق و پیروز شدیم اما در عین حال در زمینه‌هایی هم کاستی‌ها و تأخیرهایی داشتیم و موفقیت‌هایمان به اندازه کافی نبود و در تصمیم‌گیری شاید تأخیر کردیم و شاید در بیان واقعیت با شفافیت با مردم خود صحبت نکردیم. ما در زمینه بانک، مالیات، بودجه‌ریزی، عقب‌ماندگی‌هایی داریم و باید عقب‌ماندگی و کاستی‌ها را جبران کنیم.

* یکی از اهداف بلند دولت دوازدهم ایستادگی در برابر فشارهای مختلف خارجی و یا داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است. ساختار اقتصاد کشورمان را باید اصلاح کنیم. در بودجه سال ۹۷ قدم‌هایی در این زمینه برداشتیم و این گام های اصلاحی تداوم خواهد یافت. در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم، کلانشهرها از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف انرژی‌ ما قابل قبول نیست اینکه ما در روز، ۵٫۵ میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را مصرف می‌کنیم قابل قبول نیست.

* با برنامه‌ریزی ظرف چند سال ،یک میلیون بشکه در میزان مصرف صرفه‌جویی خواهیم کرد و این به معنای ۲۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی در سال است.برای تداوم طرحهای صرفه جویی در مصرف انرژی باید خودروهای فرسوده را از رده خارج و به سمت تولید استاندارد نوع بنزین و گازوئیل گام بزرگتری برداریم.

* تصمیم دولت خارج کردن تمام خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده است و همانطور که اعلام کردم هرکسی که اتوبوس ، کامیون فرسوده، سنگین و نیمه سنگین و کامیونت فرسوده خود را بدهد، کامیون نو را به نصف قیمت خواهد گرفت و نصف قیمت را دولت از مسیر صرفه جویی در سوخت، به عهده می‌گیرد و این تحولی بزرگ است و حاضریم سالی ۷۰ هزار خودرو فرسوده سنگین و نیمه سنگین را از رده خارج کنیم.

* ۲۰۲ هزار کامیون سنگین و نیمه سنگین فرسوده داریم. طی ۳ سال می‌توانیم این خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به شرط اینکه تولید داخلی ما این توان را داشته باشد.

* به مردم خوزستان و مردم ایران اعلام می‌کنم که در سال گذشته ۱۲ هزار هکتار بخش‌های شن‌زار را مالش پاشی کردیم و در سطحی وسیع‌تر در سال آینده ادامه می‌دهیم. در سال گذشته کانال ۴۷ کیلومتری را از کارون به دشتی در جنوب شرق اهواز رساندیم که منشأ گرد و خاک است. دبی این کانال در ثانیه ۲۰ متر مکعب است که این میزان برای نهال کاری، بوته‌کاری و مرطوب کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

* همه باید راهمان را برای مقابله با محیط زیست ادامه دهیم، با آلودگی و ریزگردهای با منشاء داخلی باید مقابله کنیم.ما مردم در برابر آلودگی و ریزگرد تسلیم نمی‌شویم و دولت و ملت، قوای سه گانه و نیروهای مسلح، دست به دست هم می‌دهیم با این بلایا مبارزه می کنیم و سلامت را به کشورمان برمی‌گردانیم و مردم را در رفاه قرار می‌دهیم.

* ایران کشوری زلزله‌خیز است اما ما نباید در برابر زلزله تسلیم شویم. باید با برنامه‌ریزی درست و مقاوم‌سازی و نوسازی بافت های فرسوده، همه تلاش خود را بکار بگیریم.

* در زمینه مسکن و بویژه اصلاح بافت های فرسوده قدم‌های بسیار مهمی را در سال ۹۷ برخواهیم داشت، در محله‌ای که بافت فرسوده است، خانه را می‌سازیم و در اختیار مردمی قرار می‌دهیم که در خانه‌های فرسوده هستند. خانه فرسوده‌شان تخریب می‌شود و در مقابل خانه‌ای نو با ۲۰ درصد اضافه به آنها داده خواهد شد. اگر منطقه فرسوده و خانه فرسوده‌اش ۸۰ متر است ما ۱۰۰ متر به او می‌دهیم پولی هم نباید پرداخت شود. فقط خانه‌اش در آن منطقه خراب می‌شود و برای خانه‌اولی‌ها خانه می‌سازیم، با سود بانکی ۶ درصد که در تاریخ در سال‌های گذشته و دهه‌های گذشته، شما نظیر آن را نمی‌یابید.

* اولین هدف بزرگ ما در این زمینه مسأله سلامت مردم در برابر زلزله است. شما یک شب در تهران دیدید تکانه‌ای که بوجود آمد و زلزله‌ای که در این شهر آمد چه نگرانی را برای مردم بوجود آورد. باید خودمان را آماده کنیم و دولت در این زمینه با کمک مردم به حرکت خود ادامه می‌دهد.

* کشور در سال خشکسالی شدیدی قرار گرفته است. و باید خود را برای شرایط خشکسالی آماده کنیم و در این عرصه باید سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور گسترش دهیم. در سال ۹۶ بیش از ۱۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مجهز به آبیاری قطره‌ای و سامانه نوین شد و این رقم در سال آینده به ۲۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

* سال آینده به عنوان سال چهلم انقلاب باید سال وحدت باشد. رسانه‌های ما، اخلاق خوش اسلامی را پیش بگیرند و به ملت امید و نشاط دهند. سال آینده سال نشاط است و در ورزشگاه‌ها ، دانشگاه‌ها ، سینماها و خیابان‌ها باید نشاط باشد.

* سال آینده، سال نشاط و امید برای ملت ایران است و باید دشمن را مأیوس کنیم. از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش می‌کنم بیایید با هم باشیم. هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار زیاد است، با هم دوستی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم. کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه، چند سال سخن ناروا گفتن. ما برادریم و همه ایرانی و مسلمانیم و منافع مشترک داریم. مسایل کوچک را رها کنیم ، متحد شویم و در کنار هم قرار بگیریم.

* در سال قبل ۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. امسال تا پایان سال امیدوارم بیش از این باشد و ما در عین حال در این حوزه عقب هستیم. برای سال آینده طرح‌های متعدد برای اشتغال داریم بویژه اینکه جمعیت ۱۵ تا ۳۴ ساله‌ای کشور ۴۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

* سال آینده تمام اصناف و بنگاه‌های کوچک هر فردی را برای جذب کنند از دادن حق بیمه معاف می‌شوند و بیمه شخص ثالث را هم خودمان به عهده می‌گیریم. گردانندگان اصناف اعلام می‌کنند که با این طرح دولت، ۳۰۰ هزار شغل اضافه خواهد شد.

* در سال آینده آنهایی که در کارگاه‌های خود افراد را جذب کنند، برای اشتغال همیشگی در سال اول برای هر فرد ۳۰۰ هزار تومان را به عهده می‌گیریم. مهارت کاری را در سراسر کشور افزایش می‌دهیم و طرحی که برای مسکن داریم سازمان و برنامه بودجه مدعی است که ۲۵۰ هزار شغل جدید بوجود خواهد آورد و در زمینه صنعت در سال جاری ۶۰۰ هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم یا خواهیم رساند.

* ما برای اینکه بتوانیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم، راهی جز مشارکت مردم نداریم و اگر انقلاب ما امروز باقی مانده، بخاطر انتخابات‌هاست. اگر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نداشتیم، بدانید امروز انقلابی در کار نبود و انتخابات‌ها است که این انقلاب را پایدار نگه می‌دارد.

* راه انتخاب مردم را باید سهل کنیم. از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانون‌گذاری مجلس، شورای نگهبان و از همه می‌خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته است اگر ۴۰ نفر شهادت دادند این فردی که از دنیا رفته آدم خوب است، اگر آدم بد باشد، در روایات ما آمده خدا از گناهانش می‌گذرد . آیا وقتی ۴۰۰ نفر شهادت می دهند این آدم خوب است، یک جناح شهادت می‌دهد که این آدم خوب است و میلیون ها نفر شهادت می‌دهند، این فرد خوب است، کافی نیست؟

* باید به مردم اعتماد و راه قانونی را سهل کنیم. احراز صحت و سلامت و شایستگی‌ها را سهل کنیم. مردم را در این احرازها مشارکت دهیم و اگر کمبود قانون داریم، قانون را اصلاح کنیم و راه را باز کنیم، با مردم مدارا کنیم. بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات حضور پیدا کنند و در انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و ریاست جمهوری همه بیایند و شرکت کنند. با تجربه خودم و به عنوان نماینده ملت ایران اعلام می‌کنم راه این است که انتخاب مردم را آسان کنیم. انتخاب مردم اساس برای حراست از نظام ما است.

* قواعد تعامل را نباید از یاد ببریم. موقع انتخابات اشکال ندارد، صحبت و نقد کنیم و هر کسی از کاندیدای خودش حمایت کند هر چند که آن وقت هم باید اخلاق، راستگویی و اسلام معیار باشد اما انتخابات که تمام شد، رقابت تمام شد. خواهش می‌کنم از همه جناح‌ها، احزاب، جوان‌ها، فرهیختگان، هر کس انتخاب شد، آن منتخب مردم است .

* رأی مردم است که منتخب مردم را می‌سازد. رقابت را کنار بگذاریم، قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم، همه در کنار هم باشیم، مردم را راحت بگذاریم، در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم چرا که حریم خصوصی مردم از آن مردم است و یکبار هم شده فرمان ۸ ماده‌ای امام در سال ۶۱ را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم.

* ثمره انقلاب ومیراث امام بزرگ ما قانون اساسی است، آن را پاس بداریم و از ظرفیت هایش استفاده کنیم. بسیاری از مسایلی که امروز در حوزه آزادی‌ها، روابط اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌ها ، به عنوان مشکل در جامعه داریم، ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی معیار ماست. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و همه شامل تمام قوا و نیروهای مسلح باید به قانون اساسی عمل کنیم. قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد.

* اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو تا مسأله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.

* یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما باید افزایش یابد و در کنار هم، برای کشور‌ و ملت تلاش کنیم. همانطور که در حرم امام گفتم، سه چیز برای ما اصل است؛ اسلام، ایران و ملت ایران و «همه ما برای اسلام، همه ما برای ایران و همه ما برای ملت ایران».