ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2018, 11:43

عاصمه جهانگیر درگذشت


رسانه‌های پاکستانی از درگذشت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، به دلیل سکته قلبی خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه نیشن پاکستان، عاصمه جهانگیر فعال اجتماعی و گزارشگر ویژه سازمان ملل به دلیل سکته قلبی در گذشت.

بر اساس این گزارش، جهانگیر یکی از وکلای ارشد در پاکستان و از موسسان کمیسیون حقوق بشر در پاکستان بوده است. وی مبتلا به سرطان بود و  سال‌ها تحت درمان قرار داشت.

جهانگیر پس از احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران انتخاب شد.

عاصمه جهانگیر وکیل ارشد حقوق بشر و فعال لیبرال پاکستانی بود. وی از رهبران «جنبش وکلا» در پاکستان بوده و طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۷ میلادی زندانی بوده‌ است.

وی همچنین عضو هیات امنای گروه بین‌المللی بحران بود؛ گروهی غیردولتی که روی جلوگیری و حل بحران‌های بین‌المللی متمرکز است. جهانگیر از بنیانگذاران و دبیر کمیسیون حقوق بشر پاکستان بوده و همچنین در سمت دبیرکل و بعدها به عنوان رئیس هیات مدیره این کمیسیون خدمت کرد.

گزارشگران ویژه ایران

آندرس آگوئیلار از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ اولین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بود.

پس از آن رینالدو گالیندوپل از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵ این سمت را برعهده گرفت. او در این سالها سه بار به عنوان نماینده کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از ایران بازدید کرد.

پس از آن موریس دنبی کاپیتون این مسئولیت را برعهده گرفت. او بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ این مسئولیت را برعهده داشت. در سال ۲۰۰۲ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از تمدید حکم گزارشگری وی امتناع کرد و پس از آن حدود یک دهه سازمان ملل گزارشگر ویژه‌ای را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران معرفی نکرد.

در سال ۲۰۱۲ این ماموریت برعهده احمد شهید گذاشته شد و او حدود پنج سال این ماموریت را برعهده داشت. پس از آن در اواسط سال ۲۰۱۶ این ماموریت برعهده عاصمه جهانگیر قرار گرفت.

آخرین گزارش عاصمه جهانگیر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران با واکنش جدی وزارت خارجه ایران مواجه شد و این وزارتخانه موارد ذکر شده در این گزارش را رد کرد.

با فوت عاصمه جهانگیر باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان ملل تصمیم به انتخاب فرد جدیدی به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران خواهد گرفت یا نه.