ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2018, 12:36

تلاش اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌هایش


تلاش اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌هایش در صورت خروج آمریکا از برجام

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
ایسنا
یک مقام اتحادیه اروپا گفت که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بروکسل مقرراتی جدید را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر پیامدهای تحریم‌های فرامرزی آمریکا وضع خواهد کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اکسپرس، دنیس چایبی رییس کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی با موضوع ایران در پاریس، گفت که در صورت خروج آمریکا از برجام یکی از گزینه‌های این اتحادیه، بازگرداندن مقررات مسدودکننده است که در سال 1996 در جریان تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه اروپا به تصویب رسید.
چایبی تصریح کرد: ما در حال بررسی یکسری احتمالات هستیم. این‌که بتوانیم با وجود این ابزار قانونی چنین کاری را انجام دهیم پیچیده نیست و نیاز به بحث و رایزنی داخلی زیادی هم ندارد.
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا می‌تواند این مقررات را احیا کند یا باز گرداند اما در صورتی می‌تواند این کار را انجام دهد که مشخص شود آمریکا در حال باز گرداندن تحریم‌های فرامرزی است و این تحریم‌ها اعمال خواهد شد.
بنابراین گزارش، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا که همواره مخالف توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده است در آخرین اظهارنظر خود درباره این توافق به اروپایی‌ها هشدار داد که اگر آن‌ها آن‌چه را وی نقاط ضعف توافق می‌داند اصلاح نکنند واشنگتن از برجام خارج خواهد شد که این به معنی باز گرداندن تحریم‌های لغو شده ایران خواهد بود.
طبق توافق هسته‌ای، ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی که در طول چند سال گذشته به بهانه فعالیت‌های موشکی این کشور اعمال شده بود بهره‌مند شد