ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.02.2018, 10:02

وکیل نزار زکا، زندانی لبنانی در ایران: موکلم مشکوک به سرطان است و نیاز به درمان فوری دارد


وکیل آمریکایی نزار زکا، شهروند لبنانی و فعال آزادی اینترنت که با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت پزشکی پس از معاینه او تشخیص سرطان روده را داده اما برای تایید آن نیاز فوری به آزمایش کلونوسکوپی دارد با این حال از چندین هفته گذشته تاکنون اجازه برای خروج از زندان و انجام آزمایش به او داده نشده است. به گفته وکیل این زندانی او ماههاست دچار خونریزی معده است و فقط قادر به خوردن مایعات است. این زندانی پیش از این یک بار در سال ۹۴ به دلیل نیاز به پزشک و درمان دست به اعتصاب غذا زده بود. جیسون پابلت وکیل او در گفت‌وگویی با کمپین در شهریور ۹۶ از فشار برای اعتراف اجباری او به شرط انتقال به پزشک و درمان گفته بود.

جیسون پابلت علاوه بر این به کمپین گفت در غذای نزار زکا و ژیائو وانگ، زندانی آمریکایی که او هم به ۱۰ سال حبس محکوم شده، مواد (دارویی یا مخدر) ریخته می‌شود تا باعث خستگی و خواب آنها برای چند روز متوالی شود.

جیسون پابلت وکیل آمریکایی آقای نزار گفت: «چند هفته پیش نزار توسط یک دکتر ایرانی که خانواده‌اش معرفی کرده بودند معاینه شد. این دکتر تشخیص سرطان روده را داده اما برای تایید آن نیاز به کلونوسکوپی دارد با این حال تاکنون مقامات قضایی ایران او را به بیرون برای انجام این آزمایش نفرستادند. انجام این آزمایش باید فورا صورت بگیرد تا اگر سرطان او تایید شد فورا تحت مراقبت پزشکی و جلوگیری از پیشرفت بیماری صورت بگیرد.»

جیسون پابلت همچنین به کمپین گفت آقای زکا از چند روز گذشته دچار درد سینه هم شده و حتی نفس کشیدن برایش مشکل شده است. آقای پابلت به کمپین گفت: «امروز مطلع شدم نزار را برای دریافت اکسیژن به بهداری اوین برند چون احتمال دارد به برونشیت یا بیماری دیگری مبتلا شده باشد که نفس کشیدن را برایش مشکل رده اما هیچ پزشکی او را ندیده در حالی که امروز خون سرفه می‌کرد.»

جیسون پابلت همچنین به کمپین گفت مسوولان زندان اوین در غذای او و هم بندی دیگرش ژیائو وانگ، زندانی امریکایی مواد (دارویی یا مخدر)مخدر می‌ریزند تا آنها برای روزها در خواب و بی‌حالی به سر ببرند. این وکیل در توضیح بیشتر گفت: «ما نمی‌دانیم دقیقا چند بار مسوولان زندان در غذای آنها مواد ریخته‌اند اما او معتقد است که چندین بار این اتفاق افتاده است و در آخرین بار که حدود یک هفته پیش بوده هم او و هم آقای وانگ بعد از اینکه غذای مشابه‌ای را خورده‌اند برای چندین روز به شدت خسته و در خواب بوده‌اند.»

جیسون پابلت با اظهار نگرانی از وضعیت سلامت نزار زکا به کمپین گفت نزار زکا، ژیائو وانگ و ۱۵ زندانی دیگر ایرانی در بند هفت زندان اوین به سر می‌برند، بندی که هیچ پنجره‌ای رو به بیرون ندارد و نور آفتاب به درون بند راهی ندارد. همچین فاقد وسایل گرمایشی به اندازه کافی است و در این زمستان هوا داخل بند به شدت سرد است.

این وکیل گفت: «متاسفانه مسوولان پذیرفتن دستکش، کلاه و لباس‌های گرم را از خانواده نزار قبول نمی‌کننند. او در بند هفت زندان اوین ست که به شدت سرد است و بدون پنجره‌ای برای ورود آفتاب. او به همراه ۱۵ زندانی ایرانی دیگر و به همراه وانگ در این بند هستند.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا) و دبیر کل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در فرودگاه بازداشت شد. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را عینا تایید کرد.

آقای زکا در اعتراض به شرایطش در زندان اوین، عدم اجازه ملاقات با نماینده سفارت لبنان و پزشک متخصص در تاریخ هشتم دسامبر ۲۰۱۵ دست به اعتصاب غذا (تر) زد که مدتی بعد پس از حاد شدن وضعیت جسمی و ملاقات پزشک با او در زندان، به اعتصابش پایان داد. جیسون پابلت، وکیل آمریکایی او در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۳۰ آذر ۹۵ در اعتراض به عدم توجه به این زندانی گفته بود مراقبت‌های پزشکی و دیدار زندانی با نماینده کشورش از جمله حقوق اولیه زندانی به شمار می‌آید.

پیش از این جیسون پابلت در گفتگو با کمپین در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۶ با اظهار نگرانی از وضعیت موکلش و نیاز به درمان او از فشار برای اعتراف اجباری گفته بود: «دیروز رییس زندان اوین کاغذی را به او داده تا امضا کند. متن به زبان فارسی بوده و هیچ‌کس هم برای او ترجمه نکرده، از آن‌جایی که نزار نمی‌دانسته این اعتراف‌نامه است یا چیزی مربوط به امورات پزشکی او امضا نکرده است. قبلا هم گفتم که سعی می‌کنند از او اعتراف بگیرند و چندین بار از او خواسته‌اند تا متنی به زبان فارسی را امضا کند. نزار هرگز چیزی را تا از محتوایش مطلع نشود امضا نخواهد کرد. این حق اوست که بداند چه چیزی را باید امضا کند.»

جیسون پابلت در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۱۱ مهر ۹۶ گفته بود نزار زکا از روز ۲۹ سپتامبر قادر به باز کردن دهانش و حتی خوردن غذا نیست و در شرایط اعتصاب غذای اجباری به سر می‌برد. او در تماس تلفنی با خانواده‌اش در لبنان گفته که نیاز فوری برای انتقال به بیمارستان و درمان دارد و سمت چپ صورتش چند برابر بزرگ‌تر از سمت راست صورتش شده است. این وکیل گفته بود:‌ « ما از صلیب سرخ بین‌المللی تقاضای ورود سریع به این قضیه را داریم و همین‌طور از تمام نهادهای حقوق بشری درخواست کمک می‌کنیم.»