ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.02.2018, 9:37

تغییر ساختار کمیسیون اصل ۹۰


محمدی خبر داد؛ تغییر ساختار کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان در ماه‌های نخست سال آینده

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از احتمال تبدیل این کمیسیون به دیوان در ماه‌های نخست امسال خبر داد و گفت که علاوه بر برگزاری جلسات این کمیسیون برای تعیین تکلیف طراحی ساختار دیوان اصل ۹۰، جلساتی نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون تدوین آیین‌نامه و نهایتاً هیات رییسه مجلس برگزار می‌شود.
آرمان
به گزارش آرمان به نقل از ايلنا، داوود محمدی با اشاره به آخرین وضعیت تبدیل ساختار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دیوان اعلام کرد: کلیات این طرح به تصویب رسیده و هم‌اکنون مشغول بحث و بررسی درباره جزئیات آن هستیم.
وی افزود: در این راستا لازم است بررسی کنیم تا مشخص شود ساز و کار تبدیل کمیسیون به دیوان، نحوه ایجاد و سازمان‌دهی دیوان اصل ۹۰ و چگونگی ایجاد تشکیلات این دیوان چگونه باشد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر این اساس مباحثی در کمیسیون اصل ۹۰ و همچنین مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی و کمیسیون آیین‌نامه داخلی در حال انجام است و بنا داریم در نهایت جلسه‌ای نیز با هیات رییسه مجلس در این رابطه تشکیل دهیم و درباره چگونگی تاسیس دیوان اصل ۹۰ تصمیم‌گیری کنیم.
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز به کار دیوان اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به آن‌که مجلس در حال حاضر درگیر مباحث بودجه است، بعید به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری نهایی درباره دیوان اصل ۹۰ تا پایان امسال انجام شود و به احتمال زیاد در ماه‌های نخست سال آینده این مهم محقق خواهد شد.

توضیح ایران امروز برگرفته از ویکیپدیا:

اصل نود قانون اساسی
در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است:
«هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»
وظائف و اختیارات قانونی کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی
با توجه به اصل ۹۰ قانون اساسی و سایر قوانین مربوط، وظایف و اختیارات قانونی این کمیسیون عبارت است از:
سامان دادن و کارآمدسازی مجلس و نمایندگان
بررسی طرزکار قوای مجریه و قضائیه و مجلس براساس برنامه‌های مدون سالانه و مصوب کمیسیون
رسیدگی به شکایت‌های مربوط به طرز کار مجلس، قوه مجریه و قوه قضائی
مطالبه پاسخ کافی از مجلس، قوه مجریه و قوه قضائیه
ارائه و اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون به اشخاص ذی‌نفع
اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون به عموم در مواردی که مربوطه به عموم باشد
ارائه و اعلام نتیجه رسیدگی‌کمیسیون به مجلس در موردگزارش‌های قرائت شده‌کمیسیونهای تخصصی ازتریبون مجلس‌حسب تقاضای‌آن کمیسیون
مکاتبه با قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها، ادارات، بنیادها، نهادهای انقلابی، شرکتهای دولتی و مؤسساتی که به نحوی از انحاء به یکی از قوای یادشده مرتبط می‌باشند و نیز مراجعه به آنها
اعلام تخلف مسئولین دستگاه‌ها (در عدم پاسخگوئی به کمیسیون یا عدم پاسخ صحیح به آن یا عدم اجابت دعوتهای مربوطه) به مراجع صالحه قضائی جهت پیگیری و اعمال مجازات‌های قانونی
اعزام بازرس یا بازرسان جهت انجام تحقیق و بررسی شکایات
اعلام تخلف عملی دستگاه‌ها به مراجع صالحه قضائی برای رسیدگی خارج از نوبت
اقدام قانونی نسبت به گزارش نهایی تحقیق و تفحص‌ها
ارائه گزارشهایی که مربوط به عموم باشد به هیئت رئیسه مجلس و قرائت آن در جلسه علنی مجلس
تقاضای انجام بازرسی فوق‌العاده از سازمان بازرسی کل کشور
عضویت دو نفر از اعضاء کمیسیون در هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری (به انتخاب مجلس شورای اسلامی)