ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.02.2018, 10:04

توافق آمریکا و آرژانتین برای مقابله با فعالیت حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین


صدای آمریکا: رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از توافق با آرژانتین برای همکاری نزدیک میان دو کشور برای قطع شبکه مالی حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین خبر داد.

وزیران خارجه آمریکا و آرژانتین روز یکشنبه ۱۵ بهمن در یک نشست خبری با «خورخه فایوری» وزیر خارجه آرژانتین گفت موضوع توقف استفاده از شبکه مالی آمریکای لاتین در سفر به این کشور مطرح شد و دو طرف می‌خواهند همکاری نزدیکی در مبارزه با این پدیده داشته باشند.

آقای تیلرسون افزود:‌ به طور مشخص در مورد حضور حزب الله لبنان در این منطقه حرف زدیم که فعالیت‌های تروریستی را تأمین مالی می‌کند. توافق داریم که باید به این شبکه حمله کرد و آن را از بین برد.

پیش از این گفته شده بود آقای تیلرسون در سفر به آمریکای لاتین با همتایان خود درباره حضور ایران و گروه های تروریستی از جمله حزب الله لبنان مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرژانتین میزبان گروه بزرگی از مهاجران لبنانی است و پیش از این مقام های آمریکایی بارها هشدار داده بودند که گروه های تبهکاری وابسته به حزب الله در آمریکای لاتین فعالیت دارد.

نگرانی عمده ایالات متحده از فعالیت گروه‌های جنایی سازمان یافته از جمله قاچاق مواد مخدر، انسان و کالا و همچنین اقدامات پولشویی است که سعی دارد منابع مالی حزب الله را تامین کند.

حضور آقای تیلرسون در آرژانتین و توافق برای برخورد با منافع حزب الله در حالی است که به تازگی آمریکا دور جدیدی از فشار و تحریم علیه حزب و الله و حماس به عنوان دو گروه تروریستی آغاز کرده است.

یازده ژانویه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک کارگروه ویژه درباره فعالیت حزب‌الله لبنان در بازار قاچاق مواد مخدر تحقیق کند. این گروه بعد از آن تشکیل شد که در ماه دسامبر، نشریه پولیتیکو در گزارشی تحقیقی از قول مقامات سابق اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا نوشت که دولت آقای اوباما در یک عملیات بین‌المللی‌ به نام پروژه کاساندرا علیه گروه حزب‌الله لبنان مانع‌تراشی کرده بود تا توافق هسته‌ای ایران آسیب نبیند. این عملیاتی بود که دامنه آن به نیروی قدس سپاه پاسداران ایران می‌رسید.

فعالیت ایران و حزب الله در آمریکای جنوبی در سالهای اخیر بارها مورد انتقاد غرب و جامعه جهانی بود. بخصوص که در سال ۱۹۹۴ در عملیات تروریستی مرکز فرهنگی یهودیان که به مرگ بیش از ۸۵ نفر منجر شد، ایران به عنوان آمر و حزب الله به عنوان مجری آن متهم شدند.