ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.02.2018, 12:03

آمریکا دستگیری معترضان به حجاب اجباری را محکوم کرد


دویچه وله: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در پشتیبانی از حق آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز، بازداشت ده‌ها نفر در ایران را به خاطر اعتراض به حجاب اجباری محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر دستگیری ۲۹ نفر از معترضان به حجاب اجباری در ایران بیانیه‌ای انتشار داد و فشار بر معترضان را محکوم کرد.

در بیانیه هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده در حمایت از حقوق آزادی ادیان، آزادی بیان، و تجمعات مسالمت آمیز استوار است. افراد باید در انتخاب پوشش و لباس یا مناسک مذهبی آزاد باشند. محروم کردن افراد از حق انتخاب، استقلال و هویت آنها را تضعیف می‌کند.»

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران روز پنجشنبه ۱۲ بهمن با اعلام دستگیری ۲۹ نفر در ارتباط با «کمپین آزادی‌های یواشکی» و «چهارشنبه‌های سفید»، خبر داد که دستگیرشدگان به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند.

در نخستین روزهای اعتراضات سراسری در ایران، زن جوانی به نام «ویدا موحدی» در خیابان انقلاب تهران روسری سفید خود را برداشت و بر سر یک تکه چوب کرد. این اقدام و بازداشت ویدا موحدی، سرآغاز حرکتی نزد دختران و زنان شد تا روی سکویی رفته و روسری خود را در اعتراض به حجاب اجباری بر سر شاخه‌ای بیاویزند.

این اقدام اعتراضی که از تهران به شهرهای دیگر نیز سرایت کرده، با حمایت مردان و پسران نیز همراه شده است. دادستان کل ایران، محمدجعفر منتظری  این اقدام‌ها را «بچگانه» و ناچیز خوانده اما هم‌زمان تهدید کرده که حضور بدون حجاب زنان در انظار عمومی جرم است.

جرم‌انگاری برداشتن روسری با ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی توجیه می‌شود. طبق این ماده اگر زنی در مکان‌های عمومی حجاب اسلامی نداشته باشد قاضی می‌تواند بین ۱۰ تا ۶۰ روز او را حبس کند یا جریمه‌ای نقدی معادل ۵ هزار تا ۵۰هزار تومان در نظر بگیرد.

رواج تدریجی اعتراض به حجاب اجباری با الگوی «دختر خیابان انقلاب»، بحث آزادی پوشش را در رسانه‌ها و نزد چهره‌های سیاسی و فرهنگی دامن زده است. بحثی که دهه‌‌ها به حاشیه رانده می‌شد با این استدلال که اولویت اصلی جامعه و زنان، حجاب نیست.