ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.02.2018, 18:24

خطر تخلیه فلات مرکزی ایران و مهاجرت به حاشیه دریا‌ها


معاون وزیر کشور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛ وقوع «جنگ آب» در صورت نبود آب شرب/ خطر تخلیه فلات مرکزی ایران و مهاجرت به حاشیه دریا‌ها

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
معاون وزیر کشور با اشاره به بحران کم‌آبی گفت: کار‌شناسان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم به سمت دریا‌ها، حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و عمان مهاجرت می‌کنند. در چنین شرایطی باید انتقال آب صورت گیرد که در این رابطه اختلافات بسیار زیادی وجود دارد.
اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران درباره راهکارهای برون‌رفت از بحران آب و اینکه چقدر بحث بی‌آبی به شرایط بحرانی نزدیک شده‌است؟ اظهار داشت: موضوع تغییر اقلیم یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم؛ تغییر اقلیم یعنی گرم شدن ۱. ۷ دهم درجه سانیتگراد زمین و به طبع آن تبخیر و تعریق بالا‌تر و از طرف دیگر بارش‌ها، زمان بارش و پراکنش بارش ملاک کار است؛ به هر جهت بحث کم آبی یک واقعیتی است که به سمت بحران پیش می‌رود.
رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه قبل از بارندگی‌های اخیر واقعا مشکل داشتیم، افزود: هفته گذشته جلسه‌ای با کار‌شناسان و مسوولان کشور درباره وضعیت کم آبی و بالاخص آب شرب در کشور داشتیم. اگر آب شرب نداشته باشیم، مشکلاتی همچون جنگ آب و از این قبیل مسائل پیش خواهد آمد.
معاون وزیر کشور اضافه کرد: کار‌شناسان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم به سمت دریا‌ها، حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و عمان مهاجرت می‌کنند که در چنین شرایطی باید انتقال آب صورت گیرد که در این رابطه اختلافات بسیار زیادی وجود دارد.
نجار استفاده از آب ژرف را یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از بی‌آبی و کم آبی عنوان کرد و گفت: بعضی از کار‌شناسان نظرشان بر این است که در بعضی مکان‌ها، در عمق بیش از ۱۰۰۰ هزار آب داریم که می‌توانیم چاه بزنیم و از آن استفاده کنیم. به هر حال این نظر کار‌شناسان است و ما هم اعتباری را برای اجرایی کردن این طرح به صورت پایلوت در نظر گرفته‌ایم و اگر این طرح به صورت سراسری اجرایی شود، یک بحث اساسی خواهد شد. در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مطالعاتی انجام شده که مسیرش هم همانجاست.
رییس سازمان مدیریت بحران بحث بارور کردن و باراندن ابر‌ها به صورت تجمیعی منهای شکل بارور کردن مرسوم را از دیگر طرح‌های قابل اجرا شدن برای مقابله با کم آبی توصیف کرد و گفت: گروهی در دانشگاه صنعتی شریف بر روی این طرح کار کرده‌اند و ما به آن‌ها اعلام کردیم که اگر این کار قابلیت اجرایی شدن دارد، دولت تامین اعتبار خواهد کرد.
نجار اضافه کرد: به دلیل برداشت از سفره‌های زیر می‌نی، همه دشت‌هایمان بیلان منفی دارند و فرونشت زمین جدی است؛ حتی در همین تهران فرونشست‌ها زیاد و به زعم کار‌شناسان غیرقابل ترمیم است.
وی به وجود فروچاله‌ها، بیابان زایی‌ها و کاهش پوشش گیاهی و تاکید بر ضرورت مهار بخشی از این مشکلات اشاره کرد و افزود: البته هیچ کاری نشدنی نیست؛ اولا از خداوند می‌خواهیم که رحمتش را نازل کند و اگر این رحمت زحمتی به وجود می‌آورد، به نقمت تبدیل نکنیم. صرفه جویی در همه بخش‌ها لازم است. ما در دنیا از لحاظ مصرف آب شرب بالا‌ترین میزان را داریم که باید کمی کاهش یابد. نمی‌شود با این کمبود، از آب به این شکل استفاده کرد چرا که تبدیل آب خام به شرب هزینه‌های زیاد دارد.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه در بخش صنعت می‌توان آب‌ها را چند باره استفاده کنیم و بیشتر از این از آب‌ها بهره ببریم، گفت: می‌توان در بخش کشاورزی راندمان را بالا ببریم. کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند در شرایط کم آبی خوب باشد. در شرایط کم آبی نباید هندوانه بکاریم و صادر کنیم. این یعنی صادر کردن آب.