ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 08.01.2018, 12:30

تدریس زبان پاچه‌خواری به‌جای هر زبانی/ پوریا عالمی


روزنامه شرق

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرده «تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.»

این خبر چندتا چیز را روشن کرد.

اول اینکه این دلاوران فکر می‌کنند واقعا چیزی که توی مدرسه یاد می‌دهند مهم است! والا. با این روش تدریس که مدارس ما دارند، طرف بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌تواند یک معادله یک‌مجهولی حل کند و وقتی می‌رود دانشگاه استاد دوباره از چهار عمل اصلی شروع می‌کند.

یا فارغ‌التحصیل ما وقتی می‌خواهد به زبان انگلیسی بگوید یک لیوان آب به من بدهید، انگار ای‌تی دارد سعی می‌کند با اهالی زمین ارتباط برقرار کند. شما فقط یک لحظه تصور کنید انگلیسی حرف زدن آقای احمدی‌نژاد را که نه تنها مدرسه ابتدایی را تمام کرده بود بلکه در دانشگاه هم درس می‌داد! یعنی وقتی دلاوران مسوول به این چیزها فکر کنند اصلا نگران آموزش زبان انگلیسی در مدارس نخواهند بود.

بعد هم دلاوران یک‌طوری می‌گویند تدریس زبان انگلیسی در مدارس ممنوع است که آدم خیال می‌کند زبان کردی و زبان ترکی شاکی خصوصی تدریس زبان انگلیسی بودند و زبان انگلیسی جا را برای آنها تنگ کرده است.

خود زبان فارسی هم والا دل خوشی از تدریس‌شدن در مدارس ندارد. یعنی زبان فارسی برای خودش کلی شاعر  و نویسنده دارد، بعد شما کتاب فارسی دبستان و دبیرستان را ورق می‌زنی، عین برنامه‌های تلویزیون است. یعنی یک سری آدم که نمی‌دانی کی هستند و نمی‌فهمی چه می‌گویند نصف صفحات کتاب را پر کرده‌اند. در واقع خود ما وقتی کتاب فارسی مدرسه را ورق می‌زنیم یک لغتنامه عربی به فارسی می‌گذاریم کنار دست‌مان ببینیم چی شد.

خلاصه که حرف درشت ما این است که اصل زبان هم نه زبان فارسی است نه زبان انگلیسی  نه زبان ترکی نه زبان عربی نه زبان ژاپنی. اصل زبان زبان سرخ است که سر سبز را بر باد می‌دهد که خوشبختانه این زبان مدت‌هاست جایی تدریس نمی‌شود و نهایتا زبان چرب‌زبانی و پاچه‌خواری آموزش داده می‌شود.