ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2018, 16:49

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران به تعویق افتاد


سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به تعویق افتاده است. این سفر برای آماده کردن مقدمات دیدار امانوئل مکرون از ایران برنامه‌ریزی شده بود. شب گذشته ماکرون و روحانی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه (۳ ژانویه/ ۱۳ دی) به نقل از کاخ الیزه خبر دادند که سفر ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، به ایران که قرار بود در چند روز آینده صورت گیرد به تعویق افتاده است.

لودریان قرار بود روز جمعه، پنجم ژانویه، به ایران سفر  کند. گفته شده بود که سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران برای آماده کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به ایران برنامه‌ریزی شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه، دوم ژانویه، سفر ژان ایو لودریان به ایران را تایید نکرده است. او در پاسخ به این پرسش که پس از ناآرامی‌های ایران، لودریان همچنان قصد سفر به ایران را دارد یا خیر؟ گفته است در حال حاضر در این باره اطلاعی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین از بازداشت معترضان در ایران ابراز نگرانی کرده است. با تعویق سفر لودریان به ایران، سفر امانوئل مکرون به ایران نیز عملا تا اطلاع ثانوی منتفی شده است.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و مکرون

هم‌زمان با تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، اعلام شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که رئیس جمهور فرانسه در این گفت‌وگو از همتای ایرانی خود خواسته است که در برخورد با معترضان خویشتنداری پیشه کند.

بنابر گزارش دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون هم‌چنین از شمار قربانیان اعتراض‌های اخیر در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است، ایران باید آزادی بیان معترضان و حق آنان برای برپایی تظاهرات را محترم بشمارد.

در اعتراض‌‌های مردمی یک هفته اخیر که در بیش از ۸۰ شهر ایران برگزار شده، دست‌کم ۲۱ نفر کشته و بیش از یک‌هزار نفر بازداشت شده‌اند. دو نفر از این قربانیان دو دانش‌آموز به نام‌های آرمین و شایان هستند.

گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران

در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور فرانسه و ایران علاوه بر اعتراض‌های اخیر در ایران، درباره برجام، برنامه موشکی ایران و برخی دیگر مسائل نیز گفت‌وگو شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران گزارش داده که حسن روحانی به امانوئل مکرون گفته برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست و ایران نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشور داشته باشد، تردید نخواهد کرد.

ظاهرا سازمان مجاهدین خلق نیز یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی روحانی و مکرون بوده است. روحانی مجاهدین خلق را به “تحریک و ترغیب خشونت در ایران” متهم کرده و گفته از دولت فرانسه انتظار دارد تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروه عمل کند.