ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.12.2017, 10:04

راهکاری جز به رسمیت شناختن اعتراض ها وجود ندارد


عباس عبدی

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و تحلیل گر مسائل سیاسی به «جامعه فردا» گفت: اتفاق های چند روز اخیر در شهرستان ها و تهران مانند وقوع زلزله های با قدرت اندک است. خیلی ساده، ممکن است یک گسل کوچک فعال شود و زلزله ای با ریشتر پایین را به وجود بیاورد اما به سهولت می تواند گسل های دیگری را فعال کند. بنابراین جامعه ای که این امکان برایش وجود دارد که انرژی داخلی خود را تخلیه کند، کمتر دچار چنین بحران ها و مشکلاتی می شود. به همین دلیل در جوامعی که امکان بروز اعتراض ها وجود دارد، ممکن است هر هفته و هر ماه شاهد اعتراضاتی باشد که نهایتا یا منجر به نتیجه می شود و یا اینکه بی نتیجه باقی می ماند اما نکته مهم این است که در چنین جوامعی بروز اعتراضات تبدیل به بحران نمی شود. 

بنابراین باید پذیرفت که اتفاقاتی که از چند روز پیش در ایران آغاز شده است از اساس ریشه اجتماعی دارد و از سوی دیگر وجود مشکلات عدیده اقتصادی به آن صبغه اقتصادی نیز بخشیده، ریشه هایی که واقعی هستند و غیر قابل کتمان. 

اما اینکه چرا این اعتراض ها تا امرزو بروز پیدا نکرده؛ به سخت گیری های قبلی جناحی بر می گردد که امروز مقابل دولت ایستاده است. آغاز اعتراض ها از مشهد خودش پیام روشنی دارد. 

در چنین شرایطی وظیفه حکومت، احزاب و مردم این است که از آنچه که فکر می کنند درست است، دفاع کنند و ملاحظه کاری را کنار بگذارند و ایرادها و انتقاداتی که وجود دارد را بپذیرند و بیان کنند. اما در این میان باید به روشنی به مردم گفت که نارضایتی از شرایط موجود یک بحث است و چگونه و با چه هزینه ای از این شرایط عبور کردن و چه چیزی را جایگزین آن کردن، یک بحث دیگر است. در واقع این دو موضوع دو مقوله کاملا متفاوت است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای جامعه تبیین شود. 

دیدن یک بیمار که روی زمین افتاده و از درد زجر می کشد یک مسئله است و اینکه من حق داشته باشم به عملی اقدام کنم که مدعی هستم او را بهبود می بخشد اما بجایش منجر به بدتر شدن حالش و یا معلول و فوت شدنش شود، بحث دیگری است. 

با توجه به شرایطی که وجود دارد هیچ راهکاری جز به رسمیت شناختن همه اعتراضات موجود در جامعه برای حکومت وجود ندارد. حکومتی که همه اعتراضات موجود در جامعه را به رسمیت بشناسد به طور طبیعی ظرفیت حل ان مشکلات را هم در خود به وجود خواهد آورد. بنابراین برای عبور از این شرایط نخستین قدم به رسمیت شناختن اعتراض ها و سمس تلاش برای حل آنهاست.