ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.12.2017, 10:06

هفتمین ملاقات با مهدی كروبی


شرق: اسماعیل دوستی، از اعضای حزب اعتماد ملی، باز هم به دیدار شیخ مهدی کروبی رفت. بر‌اساس خبرهایی كه تاكنون منتشر شده، ملاقات اخیر دوستی با مهدی كروبی، به انضمام دیدار مجتبی ذوالنور، از نمایندگان مجلس و نیز حجت‌الاسلام عباسی‌فرد، از اعضای سابق شورای نگهبان، هفتمین ملاقات او با یك چهره سیاسی است.

دوستی صرفا به اعلام این خبر بسنده کرده و از بیان جزئیات دیدار خودداری کرده است. دوستی در گفت‌وگو با جماران حال مهدی کروبی را عالی توصیف کرده است؛ اما حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، به اعتماد آنلاین گفته است که او و پدرش اصلا دخالتی در ملاقات‌ها ندارند. او همچنین گفته، امیدواریم همان‌طور که آقای شمخانی گفتند، گشایش‌های بیشتری به وجود آید و به رفع حصر بینجامد.

دوستی هم درباره رفع حصر گفته است: «این موضوع را باید از آقای شمخانی پیگیری کنید». حسین کروبی علاوه‌بر‌این خبر داده است که: «شنیده‌ام برخی درخواست ملاقات با آقای موسوی را هم داده‌اند».

امید برای گشایش در موضوع حصر از زمانی افزایش پیدا كرد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در‌این‌باره صحبت کرد. او به‌تازگی در سفر خود به کردستان در جریان یک نشست دانشجویی گفته بود: «تصمیم اتخاذ‌شده درباره ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به‌صورت تدریجی در حال انجام است. به ‌طور قطع فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر‌اساس تصمیمات اتخاذشده این پرونده را مدیریت خواهند کرد».

شمخانی پیش‌تر در جریان افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات سخنانی را درباره حصر مطرح کرده بود که البته با واکنش‌های مختلفی از‌جمله فرزندان میرحسین موسوی مواجه شده بود. شمخانی گفته بود: «واژه حصر واژه درستی نیست و آقایان مدنظر شما در حصر نیستند، آنها هرکس را که اراده کنند، می‌توانند ببینند؛ کمااینکه به‌تازگی آقای کروبی درخواست کردند آقای دوستی را ببینند و این دیدار انجام شد». بعد از این واکنش‌ها بود که خواهران میر‌حسین موسوی بعد از سه ماه توانستند به دیدار برادرشان بروند.

سایر ملاقات‌های سیاسی
اسماعیل دوستی هم که همان موقع به‌تازگی دیداری را با مهدی کروبی انجام داده بود، پیش‌از‌این گفته بود که تا‌به‌حال چهار بار به ملاقات شیخ رفته است. دیدارهایی که همان موقع هم حسین کروبی اعلام کرد با دخالت خانواده انجام نمی‌شود؛ اما علاوه بر اسماعیل دوستی، مجتبی ذوالنور، از نمایندگان مجلس که پیش از نمایندگی فرمانده سپاه قم بوده است، هم به دیدار کروبی رفت. دیداری که از بیان جزئیات آن خودداری کرد؛ اما حسین کروبی به سابقه دوستی ذوالنور و پدرش اشاره کرده و گفته بود: «آقای ذوالنور در این ملاقات نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده و حاج‌آقا هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. او گفت این ملاقات دوستانه و مفید بوده است. ایشان از دوستان قدیمی پدر است و در جریان اتفاقات بعد از ٨٨ نیز در مرحله‌ای به کمک پدر شتافته است و قبل از حصر هم هر‌از‌گاهی با پدر دیدار داشته است».

حسین کروبی همچنین درباره نحوه انتخاب ذوالنور برای این ملاقات، عنوان کرده بود: «قاعدتا این انتخاب از طریق شورای‌عالی امنیت ملی است؛ چون قبلا هم دبیر شورای امنیت گفته بود سه ‌نفر برای دیدار با شیخ انتخاب شده‌اند. تصور ما این بود که دیدار آقای ذوالنور با فاصله‌ای یک‌هفته‌ای از دیدار آقای دوستی محقق شود؛ ولی حدود یک ماه طول کشید. البته امیدواریم اگر قرار است گشایشی حاصل شود، تعداد ملاقات‌ها بیشتر و با فاصله زمانی کمتری صورت بگیرد».

بعد از آن همچنین حسین کروبی از ملاقات حجت‌الاسلام محمدرضا عباسی‌فرد، از اعضای سابق شورای نگهبان، با مهدی کروبی خبر داده و گفته بود: صحبت‌های دوستانه‌ای میان آنها رد‌و‌بدل شده است. این دیدار در راستای همان دیدارهایی انجام شده است که شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرده بود. این دیدارها هم به گونه‌ای است که حرفی پیش از آن مطرح نمی‌شود و تنها ٢٠ دقیقه قبل از دیدار با افراد هماهنگ می‌کنند و هیچ‌گونه هماهنگی از روزهای قبل یا حتی چند ساعت قبل با افراد صورت نمی‌گیرد».

همان زمان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، گشایش‌های جدید برای محصوران را موجب تقویت وحدت ملی عنوان و ابراز امیدواری کرد که حصر خانگی به‌تدریج از بین برود. او به ایسنا گفته بود: «به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر با آنها نشان می‌دهد که گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و بنا دارند قدری فضا را باز و شرایط جدیدی ایجاد کنند». اما آنچه روشن است، این است که ملاقات‌ها تنها با شیخ مهدی کروبی صورت گرفته است. اگرچه حسین کروبی گفته که درخواست ملاقات با موسوی هم داده شده که احتمالا جواب آن هنوز روشن نیست.