ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.12.2017, 8:55

انفجار مهیب صدها سیلندر گاز در دزفول


شهروند|  انفجار بیش از‌ هزار و ١٠٠ سیلندر گاز در دزفول مردم این شهر را وحشت‌زده کرد. صدای این انفجار مهیب در اندیمشک و گتوند هم شنیده شد. با وجود شدت بالای انفجار و خطر سرایت آتش به مخازن چند تنی گاز مایع، در این حادثه کسی کشته نشد و تنها ١٦نفر به علت موج انفجار و آتش‌سوزی مصدوم شدند که دونفر از آنها به دلیل سوختگی زیاد به اهواز منتقل شدند.

در این حادثه به تعدادی از ساختمان‌های نزدیک محل انفجار خسارت‌هایی وارد شده، اما تاکنون آمار دقیقی از خسارت‌های این انفجار هولناک اعلام نشده است. علت بروز این حادثه هم از سوی آتش‌نشانی دزفول در دست بررسی است.

انفجار ‌هزارو١٠٠ کپسول گاز
این حادثه حدود ساعت ٤:٣٠ دقیقه بعدازظهر روز یکشنبه در شرکت پرسی گاز دزفول سه‌راهی شهرک حمزه رخ داد. انفجار صدها سیلندر گاز و صدای مهیب آن باعث نگرانی و دلهره شهروندان بوشهری شد. ساکنان این منطقه وحشت‌زده به خیابان ریختند. شدت این انفجار مهیب به ‌حدی بود که صدای آن در شهرهای اندیمشک و گتوند هم شنیده شد.

بنابر اعلام مسئولان آتش‌نشانی دزفول در این حادثه بیش از هزارو ١٠٠ کپسول گاز به دلیل نامعلومی منفجر شدند و همین مسأله صدای مهیبی در دزفول و مناطق اطراف ایجاد کرد. به دنبال وقوع این انفجار، نیروهای امدادی، اورژانس و آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند و مجروحان حادثه را به مراکزدرمانی منتقل کردند.

همزمان نیروهای آتش‌نشانی هم با مهار آتش سعی داشتند از سرایت آتش‌سوزی به مخازن چندتنی گاز مایع جلوگیری کنند. با وجود درخواست مسئولان و نیروهای امدادونجات مبنی بر خودداری مردم از تجمع در محل حادثه، حضور شهروندان دزفولی کار را برای نیروهای آتش‌نشانی سخت کرده بود. از سوی دیگر، به دلیل قرارگیری چند مخزن بزرگ گاز مایع در محوطه شرکت پرسی گاز و احتمال انفجارهای مهیب دیگری هم وجود داشت.

با این وجود اما به گفته عبدالحسین معظم‌فر مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی دزفول بیش از ١٠٠ آتش‌نشان از شهرهای دزفول و اندیمشک در این عملیات حاضر و پس از چند ساعت تلاش موفق به مهار شعله‌های آتش شدند.

همچنین حبیب‌اله آصفی فرماندار ویژه دزفول درباره علت وقوع این حادثه گفت: «انفجار در تأسیسات شرکت پرسی گاز واقع در سه‌راهی شهرک حمزه بخش سردشت دزفول در روز یکشنبه موجب آتش‌سوزی گسترده و وحشت مردم دزفول شد. به احتمال زیاد به دلیل بی‌احتیاطی هنگام پرکردن کپسول بوده است.»

در همین حال امیر عیسی‌زاده معاون سیاسی- اجتماعی فرماندار ویژه دزفول با اشاره به تخریب برخی از منازل و کارخانه‌های نزدیک به محل انفجار درباره علت وقوع این حادثه گفت: «به‌ نظر می‌رسد علت حادثه نقص فنی بوده است اما با این حال هرگونه اظهارنظر قطعی درخصوص این حادثه نیاز به بررسی کارشناسی دارد.»

وخامت حال ٢نفر از مصدومان
این انفجار ١٦نفر را مصدوم کرد که حال ٢نفر از آنها به دلیل سوختگی چندان مساعد نیست. به ‌گفته سیدمحمد محمودی‌نژاد رئیس مرکز مدیریت اورژانس دزفول ١٦نفر در این حادثه دچار مصدومیت شده‌اند که با تلاش واحد فوریت‌های پزشکی دزفول، ١٣نفر از مصدومان این حادثه در واحدهای بهداشتی- درمانی شهرستان دزفول تحت مداوا قرار گرفته‌اند و ٢نفر از مصدومان این حادثه به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان‌های شهرستان اهواز منتقل شدند.

همچنین ‌جعفریان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درباره وضع مصدومان این حادثه گفت: «یک‌نفر از مجروحان در محل حادثه درمان شد و سایر مجروحان شامل سه‌نفر با مصدومیت سوختگی، هفت نفر با جراحت ترومایی و پنج نفر با مشکلات تنفسی ناشی از گازگرفتگی به بیمارستان گنجویان دزفول انتقال یافتند. یک مرد ٢٨ساله و یک زن ٢٩ساله به دلیل سوختگی بالای ٧٠‌درصد به بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز اعزام شدند. همچنین یک مرد ٣٦ساله که دچار سوختگی شده بود، به دلیل خفیف‌بودن جراحت‌ها از بیمارستان مرخص شد.»

او همچنین حال عمومی سایر مصدومان این حادثه را رضایت‌بخش اعلام کرد و در این‌باره گفت: «از هفت مصدوم ترومایی این حادثه یک مرد ٢٥ساله با شکستگی لگن و شانه در بخش ارتوپدی بستری شده و چهار مصدوم مرد در اورژانس تحت‌نظر هستند. دو مصدوم دیگر که از نیروهای آتش‌نشانی بودند از بیمارستان مرخص شده‌اند. همچنین ٢نفر از مجروحان تنفسی هم از بیمارستان مرخص شده‌اند.»

مسئولان قضائی دزفول هم علت انفجار عصر روز یکشنبه شرکت پخش پرسی گاز دزفول را بررسی می‌کنند. احمد قهرمانی دادستان دزفول با اعلام تشکیل پرونده قضائی برای این حادثه و برخورد جدی با مقصران بروز این حادثه گفت: «علت انفجار عصر شرکت پرسی گاز دزفول درحال بررسی است. دلیل این انفجار درحال حاضر نامعلوم است. عمدی یا غیرعمدی‌بودن حادثه را مورد بررسی قرار داده‌ایم و با مقصران حادثه به‌طور جدی برخورد می‌شود.»