ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.12.2017, 7:00

آمریکا کمک به سازمان ملل را ۲۸۵ میلیون دلار کاهش می‌دهد


صدای آمریکا: یک هفته بعد از نارضایتی ایالات متحده آمریکا از تلاش های اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل علیه به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، سفیر آمریکا در سازمان ملل از کاهش چشمگیر کمک آمریکا به سازمان ملل خبر داد.

نیکی هیلی روز دوشنبه چهار دی در بیانیه ای اعلام کرد دولت آمریکا برای سال های مالی ۲۰۱۸ - ۲۰۱۹ مبلغ ۲۸۵ میلیون دلار از کمک مالی به سازمان ملل را کاهش خواهد داد.

این کاهش بزرگ کمک در حالی است که آمریکا سالی ۳۰۳ میلیون دلار به بودجه سازمان ملل متحد کمک می کرده که در واقع ۲۲ درصد کل بودجه این سازمان بین المللی است.

در بیانیه ای که دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نیویورک منتشر کرد از ناکارآمدی و ولخرجی سازمان ملل انتقاد شده و گفته شده است از این پس کمک های سخاوتمندانه آمریکا بدون کنترل ارائه نخواهد شد.

گفته شده که کاهش کم سابقه کمک آمریکا با هدف تصحیح مسیر سازمان اعلام شده و در ضمن، از ادامه افزایش نقش آمریکا درکارآمدتر کردن این نهاد بین المللی و حفاظت از منافع آمریکا خبر داده است.

اقدام نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آن اعلام می شود که هفته پیش مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت نزدیک به اتفاق، ( ۱۲۸ به ۹) دولت آمریکا را به خاطر اعلام تصمیم انتقال سفارت در اسرائیل از تل آویو به اورشلیم محکوم کرد.

این قطعنامه دو روز قبل آن در شورای امنیت نیز مطرح شد که هرچند ۱۴ رای مثبت داشت، اما آمریکا به آن رای منفی داد و آن را وتو کرد.

خانم هیلی در واکنش به اقدام مجمع عمومی سازمان ملل همان زمان تهدید کرد که آمریکا سهم خود در بودجه سازمان را کاهش خواهد داد و گفت ایالات متحده این روز را در خاطر خواهد داشت که مجمع عمومی آن کشور را به خاطر اعمال حق حاکمیت خود مورد حمله قرار داد.

وی افزود: هنگامی که از ما خواسته می شود بزرگترین سهم در بودجه سازمان ملل را برعهده بگیریم این را در خاطر خواهیم داشت و نیز آن همه کشورها را که اغلب برای استفاده از کمک مالی و نفوذمان به ما رجوع می کنند در خاطر خواهیم داشت.

تنش اخیر درباره اورشلیم پس از آن آغاز شد که پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد که دولت آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل برسمیت می شناسد. آقای ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد که بنا به این شناسایی، سفارت کشورش از تل آویو به اورشلیم انتقال خواهد یافت. در حالیکه این تصمیم با استقبال گرم مقامات اسرائیل روبرو شد، فلسطینیان آنرا به باد انتقادات شدید گرفتند.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را به تصویب رساند، اما روسای جمهوری قبلی آن را اجرا نکردند و هر شش ماه یکبار تعلیق اجرای مصوبه کنگره را امضا کردند. پرزیدنت ترامپ نیز یک بار این تعلیق شش ماه را امضا کرد و این تعلیق روز دوشنبه به پایان رسید.

اعلام پرزیدنت ترامپ در حالی است که، در سال ۱۹۴۸ میلادی اسرائیل کنترل بخش غربی و اردن کنترل بخش شرقی اورشلیم را در اختیار گرفتند. اسرائیل که این شهر را پایتخت ابدی خود می‌داند، پس از جنگ سال ۱۹۶۷ کنترل بخش شرقی آن را نیز در دست گرفت.

اورشلیم به دلیل وجود اماکن مذهبی و تاریخی در آن، برای یهودیان، مسیحیان و همچنین برای مسلمانان شهری بسیار مقدس است، و سازمان ملل متحد زمانی پیشنهاد کرده بود که یک شهر بین المللی باقی بماند.