ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2017, 19:20

مردم معترض ایران: اشتباه کردیم انقلاب کردیم


العربیه فارسی

با فراگیر شدن اعتراضات مردمی در نقاط مختلف ایران در اعتراض به اوضاع معیشتی نامساعد، بیکاری و عدم پرداخت حقوق‌ها، دامنه این اعتراضات به اصفهان که یکی از مرفه‌ترین شهرهای ایران است، رسید و مردم معترض اعتراض خود را نه تنها به وضعیت فعلی اعلام کرده، بلکه از اینکه انقلاب کرده‌اند نیز ابراز پشیمانی می‌کنند.

تصاویر ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد کارگران برخی واحدهای صنعتی موجود در اصفهان و از جمله شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی صدا و سیمای مرکز اصفهان تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی، شعارهای جدی در انتقاد از اوضاع فعلی سر دادند. قابل توجه‌ترین شعاری که تظاهرکنندگان سر دادند «ما انقلاب کردیم، چه اشتباه کردیم» بود.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران نیز روز دوشنبه 27 آذر 1396 گزارش کرد تعدادی از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن در مقابل صدا و سیمای اصفهان دست به تجمع اعتراض‌آمیز زده‌اند. براساس گزارش ایلنا برخی از افراد از سال 1391 تا کنون مطالبات معوقه دارند.

تظاهرکنندگان علاوه بر شعار «ما انقلاب کردیم، چه اشتباه کردیم»، با انتقاد از قوای مجریه، مقننه و قضائیه شعار دادند «مایه ننگ ملت، لاریجانی و دولت». مردم در این شعار با به‌کارگیری اسم «لاریجانی»، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و برادر او صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه را مورد خطاب قرار دادند.

تغییر ماهیت اعتراضات
در همین رابطه عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن، در گفتگویی اختصاصی با «العربیة.نت» از تغییر ماهیت اعتراض‌های مردمی و تبدیل آنها به «مطالبه نفی کلیت انقلاب» خبر داد.

دوشوکی گفت: «نکته مهم در بسیاری از این تظاهرات عبور مطالبات و شعارهای صنفی و مالی تظاهرکنندگان نه تنها از حوزه مخالفت با ارکان مختلف نظام و عملکرد آنها از جمله قوه قضائیه و قوه مجریه، بلکه ابراز ندامت از انقلابی که بازنشستگان امروزی، ۳۹ سال پیش در وقوع آن نقش داشتند، است. شعارهای بازنشستگان حاکی از آن است که انقلاب اسلامی شکست‌خورده و مردم، به ویژه خصوص نسل قدیم، از کرده ۳۹ سال پیش خود سخت پشیمان هستند. در ماه‌های گذشته قشرهای مختلف جامعه از جمله صیادان ماهیگیر در جنوب شرقی تا کارگران در شمال غرب ایران و یا مالباختگان موسسات مالی و فرهنگیان و معلمان و کارمندان در شهرهای مختلف ایران بر علیه سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی تظاهرات و راهپیمایی کرده‌اند.در این نوع تظاهرات اعتراضی اصناف مختلف جامعه، که روزانه رو به افزونی هستند، همواره شعارهای گوناگون بر علیه ارکان مختلف نظام از جمله نفی روحانیت، صدا و سیما، مجلس، دولت، و قوه قضائیه سر داده می شد و فضای مجازی مملو از ویدئوهای تجمعات اعتراضی روزانه در شهرهای مختلف ایران است، اما برائت از انقلاب و ابراز ندامت علنی از انقلاب در کشور انقلابی ایران نه تنها تازگی دارد بلکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شعار یعنی نفی کلیت انقلاب که نظام جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از آن کسب کرده است، آن هم توسط نسلی که خود بانی انقلاب بوده‌اند و اکنون بازنشسته و از انقلاب رویگردان شده‌اند.»

مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن در ادامه افزود: «سه نکته مشترک اما برجسته در اکثر این نوع تجمع‌های معترضین وجود دارد، اول اعتراض به ماجراجویی نظام در کشورهای دیگر از جمله سوریه و لبنان و نوار غزه و هزینه‌های هنگفتی که از بیت المال صرف مداخله‌های نظامی می‌شود. نکته دوم اعتراض به فساد فراگیر و نهادینه شده در اجزاء مختلف جمهوری اسلامی است و نکته سوم اعتراض به کلیت نظام و ناکارآمدی آن در زمینه‌های مختلف مدیریت اقتصادی و مالی و سیاسی است. حالا بُعد چهارمی نیز به این اعتراضات اضافه شده و آن « نفی کلیت انقلاب و ابراز پشیمانی علنی از آن» است.

فراگیر شدن اعتراضات
دامنه اعتراضات مردمی به فقر، بیکاری و اوضاع نامساعد در حالی به اصفهان رسیده که این شهر یکی از مرفه‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. با اینحال آماری که مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خرداد ۱۳۹۶ و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ منتشر کرد، نرخ بیکاری « جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های عالی «استان اصفهان ۲۰٫۸ درصد اعلام شد. این موضوع نشان می‌دهد دامنه اعتراضات و نارضایتی‌های مردمی محدود به یک یا دو شهر بی‌بضاعت نیست و همه شهرهای ایران را فرا گرفته است.