ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2017, 9:19

کریم؛ نوزاد سوری که سمبل غوطه شرقی شد


کریم، کودک دو ماهه سوری که در حمله توپخانه‌ رژیم اسد به منطقه تحت محاصره غوطه شرقی، مادر و همچنین چشم چپ خود را از دست داده سمبل کمپینی برای شکستن محاصره غوطه شرقی شده است.

کاربران توئیتر در غوطه شرقی با انتشار تصاویری درحالی‌که چشم چپ خود را بسته اند به زبان انگلیسی پیام همبستگی با کریم را به گوش جهان رساندند.

اعضای نیروهای دفاع مدنی موسوم به «کلاه سفیدها»، فعالان مدنی و همچنین خواهران نور و اعلا که رنج کودکان سوری را به اطلاع می رسانند نیز تصاویر مختلفی در این زمینه در توئیتر به اشتراک گذاشتند.

مردم کوچه و خیابان نیز در حمایت از این کمپین چشم چپ خود را بسته اند. کاربران ترکیه نیز در حمایت از کریم و غوطه شرقی پیام هایی با هشتگ »EasternGhouta#» و «SolidarityWithKarim#» منتشر کرده اند.

آنها همچنین پیام هایی؛ مانند «کریم، نوزاد سوری تو را می بینیم» و «محاصره غوطه شرقی به پایان برسد» را به سه زبان ترکی، انگلیسی و عربی به اشتراک گذاشته‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با انتشار ویدئویی در مورد تراژدی خانواده کریم از این کمپین حمایت کرد. پزشکان در بیمارستان‌های استان ادلب سوریه نیز برای همبستگی با کریم، اقدام مشابهی انجام دادند.

گفتنی است بیش از ۴۰۰ هزار غیرنظامی در غوطه شرقی از ۵ سال پیش تا کنون تحت محاصره رژیم اسد قرار دارند و در شرایط بسیار دشوار سعی می کنند به زندگی ادامه دهند.

تا ماه آوریل سال جاری از طریق قاچاق و راه های مخفی و حفر تونل مواد غذایی اندکی وارد این منطقه می شد، اما پس از آن، رژیم اسد و حامیانش حلقه محاصره را تنگ تر کرده و جلوی ورود دارو و مواد غذایی را گرفتند.

این وضعیت باعث وخامت بیش‌تر شرایط زندگی مردم منطقه شده است. غوطه شرقی بخشی از مناطق کاهش تنش بر اساس توافق میان ترکیه، روسیه و ایران در ۲۲ جولای در آستانه است، اما همواره توسط رژیم اسد هدف قرار می‌گیرد.