ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2017, 8:28

مشاور امنیت ملی آمریکا: روسیه جوامع آزاد را تهدید می‌کند


بی بی سی: ژنرال هربرت مک‌ماستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی، دولت روسیه را به «اقدامات براندازی» برای تضعیف جوامع دموکراتیک متهم کرده است. او همچنین کره شمالی را خطری برای بشریت دانسته است.

در این مصاحبه، از ژنرال مک ماستر سئوال شد که با توجه به نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا در این مورد که روسیه قطعا در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ ایالات متحده مداخله کرده، آیا از نظر او دولت روسیه «تهدید را متوجه امنیت ملی آمریکا می‌کند؟»

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با اظهار اینکه اقدامات روسیه را تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده تلقی می‌کند، گفت که در سند راهبرد امنیت ملی که اخیرا تهیه شده این موضوع صراحتا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با ابراز این نظر که لازم است «با رفتار بی‌ثبات ساز روسیه مقابله شود» گفت که اقدامات دولت آن کشور شامل یک پیکار تبلیغاتی پیچیده، شایعه‌پراکنی و ترویج اطلاعات نادرست، تلاش برای قطبی کرده جوامع آزاد و باز و ایجاد رویارویی بین اعضای این جوامع است. وی افزود روسیه «از آزادی و فضای باز موجود در نظام‌های دموکراتیک برای تضعیف اراده و عزم ملی مردم این کشورها سوء استفاده می‌کند.»

ژنرال مک ماستر در این مورد که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ دخالت داشته یا نه، گفت که از نظر او «روسیه در عملیاتی پیچیده برای براندازی دست داشته با این هدف که اطمنیان ما را نسبت به نهادهای دموکراتیک در جامعه خود تضعیف کند.»

وی گفت که در جریان انتخابات، روسیه یک برنامه مشخص تبلیغاتی و شایعه‌پراکنی را به راه انداخت و «با حمایت از گروه‌های راستگرا و چپگرای افراطی، در نظر داشته تا تنش و برخوردی را در جامعه ما ایجاد کند که نتیجه آن می‌توانست از میان رفتن اعتمادمان نسبت به ویژگی‌های خودمان باشد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که دونالد ترامپ هم علنا وجود برنامه روسیه برای مداخله به منظور تضعیف امنیت ملی آمریکا را تایید کرده است.

در مورد اقداماتی که برای مقابله با چنین اقداماتی و به خصوص جلوگیری از تکرار آنها در آینده صورت گرفته نیز ژنرال مک ماستر گفت که «تا آنجا که نهادهای امنیتی آمریکا قادر به کنترل چنین اقداماتی در چارچوب ضوابط دموکراتیک جامعه ما هستند، در این زمینه فعالیت می‌کنند اما مهمترین اقدام در این زمینه، پرده برداشتن از ماهیت این نوع عملیات و افشای آنهاست.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، از مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد بحران شبه‌جزیره کره سئوال شد. وی گفت که ایالات متحده مایل است این بحران از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل شود. او در عین حال یادآور شد که آقای ترامپ گفته است که در این مورد، همه گزینه‌ها روی میز است و افزود که «آمریکا ضمن حمایت از تلاش مسالمت‌آمیز برای حل این مسئله، باید آمادگی آن را نیز داشته باشد تا در صورت لزوم، غیراتمی کردن کره شمالی را بدون همکاری رژیم آن کشور به اجرا بگذارد.»

او گفت که در شرایط کنونی، کره شمالی «خطری را متوجه کل بشر متمدن می‌کند.»

در این مصاحبه از ژنرال مک ماستر پرسیده شد که اگر دونالد ترامپ دست از نوشتن پیام های توئیتری بردارد، کار شورای امنیت ملی آسان‌تر خواهد شد؟ وی گفت که ارسطو توصیه کرده که فرد باید بر آنچه که قادر به انجام آن است تمرکز کند و افزود که رئیس جمهوری از توئیتر برای ایجاد ارتباط با مردم استفاده می‌کند و در این زمینه، موفق هم بوده است، و ادامه یا توقف آن هم در دست شورای امنیت ملی نیست.

هفته گذشته، ژنرال مک ماستر با اعلام اینکه سند استراتژی امنیت ملی تکمیل شده، از «خطر رژیم‌های خودکامه و تجدیدنظر طلب به خصوص روسیه» به عنوان تهدیدی علیه ایالات متحده و جوامع آزاد جهان نام برد. وی گفت که سند استراتژی امیت ملی «تهدید چند جانبه» روسیه و تلاش تبلیغاتی حکومت آن کشور برای ایجاد چند دستگی در جامعه آمریکا را مورد توجه قرار داده است.

ژنرال مک‌ماستر رژیم‌هایی مانند روسیه و چین را متهم کرد که در صدد هستند نظام جهانی مبتنی بر رعایت قانون را که از بعد از جنگ دوم جهانی به رهبری آمریکا حافظ امنیت جهانی بوده «مورد تجدید نظر» قرار دهند و ارزش‌های بنیادی آن را از میان بردارند.

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی به تشریح راهبرد امنیت ملی دولت خود پرداخت و در آن از جمله از روسیه و چین به عنوان قدرت‌هایی که تهدیدی برای برتری اقتصادی آمریکا هستند نام برد.