ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.12.2017, 21:42

تصویب طرح منع فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان امریکا


مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرح افزایش نظارت بر معاملات هواپیما با ایران فروش هواپیمای بوئینگ و ایرباس به تهران را ممنوع اعلام کرد.

این طرح روز پنجشنبه با ۲۵۲ رأی مثبت در برابر ۱۶۷ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید و برای تبدیل شدن به قانون به مجلس سنا فرستاده شد.

قانونگذاران آمریکا ایران را متهم می کنند که از هواپیماهای مسافربری ساخت آمریکا جهت فعالیت‌های تروریستی و فرستادن اسلحه، نظامیان و گروه‌های شبه‌نظامی به سوریه و دیگر کشورها استفاده می‌کند.

این طرح که با شماره ۴۳۲۴ به تصویب رسیده خواستار افزایش نظارت کنگره بر مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیماهای مسافربری به ایران است و طی آن وزارت خزانه‌داری آمریکا ظرف حداکثر ۳۰ روز بعد از صدور مجوزهای مالی برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران، گزارشی را در این باره به نهادهای وابسته به کنگره ارائه کند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا در مصوبه‌ای جدید ممنوعیت فروش بیشتر هواپیماها به ایران را تصویب کرده و در صورت تایید سنا و عدم مخالفت ترامپ به قانون تبدیل می‌شود.

ایران تا کنون سه هواپیمای ایرباس خریداری شده را به ناوگان هواپیماهایی ملی خود، ایران ایر، اضافه کرده است.

دولت رئیس جمهوری امریکا دونالد ترامپ می‌گوید، ایران از هواپیماهای خریداری شده برای انتقال اسلحه و تروریست استفاده خواهد کرد.

قراردادهای چند ده میلیارد دلاری بوئینگ و ایرباس برای فروش ناوگانی جدید از هواپیماهای تجاری به ایران با مخالفت جمهوری‌خواهان و شماری از دموکرات‌ها در کنگره روبرو شده است.