ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.12.2017, 12:20

«راهپیمایی شرم» هزاران‌تن علیه نتانیاهو در تل‌آویو


رادیو زمانه: هزاران اسرائیلی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل راهپیمایی کردند. نتانیاهو به ظن فساد تحت پیگرد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دست‌کم ۲۰ هزار تن در تظاهرات عصر شنبه در تل‌آویو که «راهپیمایی شرم» نام گرفته بود، به خیابان‌ها آمدند. این راهپیمایی بزرگترین راهپیمایی اعتراضی آخر هفته‌ها در تل‌آویو پس از برملاشدن اتهام‌های فساد علیه نتانیاهو است.

نخست‌وزیر اسرائیل تمام اتهامات علیه خود را تکذیب کرده. اما او که اکنون چهارمین دوره زمامداری‌اش را سپری می‌کند، مظنون به فساد در دو پرونده است.

نتانیاهو در پرونده نخست به دریافت هدیه از تاجران ثروتمند متهم شده است. همسر او نیز در این پرونده با اتهام مشابهی روبه‌رو است.

در پرونده دوم، نخست‌وزیر اسرائیل به تبانی با صاحب یک روزنامه اسرائیلی برای پوشش بهتر او در عوض محدودیت بیشتر برای یک روزنامه رقیب متهم شده است.

او هنوز به این موارد رسماً متهم نشده است. تحقیقات درباره این پرونده‌ها ادامه دارد.

راهپیمایی شنبه‌شب در اعتراض به قانونی بود که هفته آینده در پارلمان به رأی گذاشته می‌شود. بر اساس این قانون، پلیس حق انتشار عمومی اطلاعات مربوط به روند تحقیق پرونده‌های نتانیاهو را نخواهد داشت.

منتقدان این قانون آن را تلاشی آشکار برای محافظت از نتانیاهو و عدم اطلاع‌رسانی به مردم درباره اتهام‌های فساد علیه او می‌دانند. حامیان قانون یادشده آن را در راستای حفاظت از حقوق متهم توصیف کرده اند.

پیشنهاددهندگان این طرح دو سیاستمدار نزدیک به نتانیاهو در حزب محافظه‌کار لیکود به رهبری خود او هستند.

نتانیاهو گفته که هیچ علاقه‌ای برای تلاش در جهت تصویب این قانون ندارد، هرچند از حامیان نزدیک خود خواستار پس‌گرفتن این طرح نشده است.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که قربانی یک دسیسه سیاسی شده است و مدعی است که از دل پرونده‌های تشکیل‌شده علیه او «چیزی بیرون نخواهد آمد، زیرا چیزی برای بیرون‌آمدن وجود ندارد.»

اگر نتانیاهو رسماً متهم شود، برای کناره‌گیری از مقام خود تحت فشار قرار خواهد گرفت یا می‌تواند بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات شود و در آن شرکت کند.