ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.12.2017, 11:26

رئیس سیا: قاسم سلیمانی نامه‌ام را باز نکرد


بی بی سی: مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، تأیید کرده است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نامه هشدارآمیز او درباره حمله به منافع آمریکا در عراق را رد کرده است.

آقای پمپئو روز شنبه دوم دسامبر (۱۱ آذر) در همایشی دفاعی در آمریکا گفت که در نامه‌اش هشدار داده که قاسم سلیمانی و ایران را مسئول هرگونه حمله به منافع آمریکا در خاک عراق از سوی نیروهای تحت فرمان آقای سلیمانی می‌داند.

رئیس سیا که با موضع‌گیریهای تند و تهدیدآمیزش علیه ایران شناخته می‌شود، گفت: «می‌خواستیم مطمئن شویم که او و رهبران ایران این موضوع را خیلی واضح و روشن می‌فهمند.»

با وجود اینکه آقای پمپئو گفت که قاسم سلیمانی نامه او را باز نکرده است، به شوخی افزود: «راستش این کار او دلم را نشکست».

رئیس سیا به زمان ارسال نامه برای فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران اشاره نکرده است.

سه روز پیش محمد محمدی‌ گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر ایران، برای اولین بار به وجود چنین نامه‌‎ای اشاره کرده بود.

آقای محمدی گلپایگانی روز نهم آذر در یک سخنرانی گفت: «همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم». اینها چه کسانی هستند که با استکبار این‌گونه برخورد می‌کنند؟»

بوکمال منطقه‌ای در شرق سوریه نزدیک مرز عراق است که به عنوان آخرین پایگاه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در این کشور شناخته می‌شد و حدود دو هفته پیش به طور کامل از کنترل این گروه خارج شد.

بعد از اعلام خبر پس گرفتن بوکمال از داعش، تصاویری منتشر شد که سرلشگر قاسم سیلمانی را در حال بازدید از منطقه و دیدار با فرماندهان محلی نشان می‌داد.

آقای سلیمانی بعد از عملیات بوکمال در نامه‌ای به رهبر ایران پایان کار داعش در عراق و سوریه را اعلام کرد.