ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.12.2017, 10:05

چرا می‌خواهند با نامه کی روش را ساکت کنند؟


عصرایران ؛ مهدی شادمانی - سرمربی تیم ملی ایران در جریان قرعه کشی مسابقات جام جهانی رسانه‌های ایرانی را در جریان نامه‌ای قرارداد که به او نوشته شده است.

کارلوس کی روش قبل از مراسم حاضر نشد با رسانه‌های فارسی زبان صحبت کند و گفت دلیل این مساله نامه‌ای است که به او داده‌اند. فدراسیون فوتبال ظاهرا تحت توصیه نهاد بالا دست خود وزارت ورزش در نامه‌ای از کی روش خواسته‌اند که فقط در مورد مسائل فنی صحبت کند و در صورتی که در مورد مسائلی غیرفنی با رسانه‌ها صحبت کند با جریمه مواجه خواهد بود.

این نامه احتمالا به دلیل صحبت های کی روش در مورد امکانات تیم ملی است. یعنی سرمربی تیم ملی با نامه‌ای مجبور به سکوت در برابر مسائل شده است.

دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده که در ورزش برخلاف دو دولت قبلی علاقه ای به سروصدا ندارد. یعنی هرچقدر مصاحبه های کی روش در دولت  دهم  به تسریع کمک به تیم ملی منجر می شد در دو دولت اخیر با مخالفت مواجه می شود. البته در مورد اینکه کی روش باید این صحبت ها را بکند و یا نکند می شود به قرار داد او مراجعه کرد و بعد تصمیم گرفت. اما هر طورکه حساب کنیم اعتراض های او هر چقدر در راستای تامین منافع شخصی اش در نهایت منافع تیم ملی را تامین کند.

با همه این ها حقیقت این است که به نظر می رسد مسوولان ورزش و فوتبال مسیر اشتباهی را در برابر تیم ملی پیش گرفته اند.

آنها به جایی اینکه با فراهم کردن امکانات کی روش را راضی نگه دارند به دنبال این هستند که با سکوت او از فشار رسانه ای پیش از جام جهانی بکاهند. مسابقاتی که اگر مهمترین پروژه تبلیغاتی ۴ سال اخیر برای ایران با تمام وجوه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نباشد - که هست - حتما مهمترین پروژه ورزشی ایران هست.

اگر کسی از وضعیت مالی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال خبر نداشته باشد اما به خوبی می داند که آنها با مهمترین پروژه ۴ ساله شان مواجه هستندو تقریبا ماه های زیادی را از دست داده اند اما موفق نشده اند سرمربی تیم ملی را با امکاناتی که برایش فراهم کرده اند راضی کنند.

وزارت ورزش می تواند از دولت بودجه بیشتر بخواهد و فدراسیون فوتبال هم باید بتواند با استفاده از اسپانسرینگ هزینه های تیم ملی را تامین کند اما به نظر می رسد که هر دو نهاد در این مساله به ناتوانی رسیده اند. در روزهایی که شنیده می شود لوییزفیگواز یک اپلیکیشن ۵۰۰ میلیون تومان گرفته تا برای پخش مستقیم مراسم قرعه کشی جام جهانی برای ایران به تهران بیاید عجیب این جاست که چطوردو نهاد مهم ورزشی از پیدا کردن اسپانسر برای بازی تدارکاتی ، اردوی تدارکاتی و امکانات مورد نیاز سرمربی تیم ملی عاجزند.

وزارت ورزش دوپروژه مهم در پیش رو دارد که یکی اش المپیک ۲۰۲۰ است و ان یکی جام جهانی ۲۰۱۸. نکته مهم اینجاست که فقط ۶ ماه دیگر تیم ملی در جام جهانی به میدان خواهد رفت و اگر تدارک کامل نشده باشد اولین پروژه اش با شکست مواجه می شود.

هرچند هیچ وقت مسابقات ورزشی منجر به استعفای هیچ مسوولی نشده اما وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می توانند به جام جهانی به چشم پله پیشرفت مسوولان خود و البته کشور ایران فکر کنند. وزارتخانه باید بتواند دولت را توجیه کند که چند میلیون بیننده مسابقه ایران و اسپانیاو ایران و پرتغال را می بینند و نمایش موفق و قدرتمندانه چقدر در قضاوت های بین المللی در مورد ایران تاثیر خواهد داشت.

ایران برای اینکه بتواند در فشار رسانه ای غربی حقیقت را به گوش و چشم جهان برساند به هزینه های میلیارد دلاری نیاز خواهد داشت و حالا با یک صدم انها می تواند با تیم ملی ایران نمایشی واقعی از ایران داشته باشد.

البته همین که ایران در جام جهانی بازی می کند خود یک پروژه مهم است و همین لطف قرار گرفتن در گروه مرگ هم سبب بیشتر دیده شدن است. اما این دلیل نمی شود که برای نمایش عزتمندانه تیم ملی تلاش نکرد. 2ماه از فرصت کمک به تیم ملی گذشته و حالا فقط 6ماه باقیمانده مسوولان ورزش بهتر است به جای سکوت نامه ای کی روش با امکانات او را ساکت کنند. تیم ملی به کمک نیاز دارد.