ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.11.2017, 8:02

همکاری ایران و عراق با ترکیه علیه پ‌ک‌ک‌


اعتماد: جنگنده‌های ترکیه طی دو روز گذشته مواضع گسترده‌ای از حزب کارگران کردستان (PKK) را در سه محور و از دو فضای متفاوت مورد حمله قرار دادند که آن را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و کارآمد‌ترین حملات اخیر علیه این گروه دانست. نیروهای مسلح ترکیه اعلام کردند که عملیات اولیه خود را در مناطقی از شمال عراق انجام دادند که در این عملیات هشت نیروی پ‌ک‌ک و ٢ غار (محل اختفای) آنها نیز توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای مورد هدف قرار گرفت و به طور کامل تخریب شد. گفته می‌شود معمولا شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک از غارها به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. اما ارتش ترکیه از کشته شدن آنها به طور دقیق سخن نگفت و هنوز مشخص نیست این افراد کشته یا زخمی شده باشند.

اما حمله هوایی دوم در نزدیکی مرز عراق- ایران صورت گرفت که در آن جت‌های ١٦-F ترکیه به سمت کوه‌های قندیل در مرز ایران و عراق رفتند و مواضع پ‌ک‌ک را مورد هدف قرار دادند. همچنین در این حمله به منطقه آسوس نزدیکی سلیمانیه عراق رفتند که گفته می‌شود یک چهارم از نیروهای پ‌ک‌ک در این منطقه حضور دارند و بخش زیادی از نیروهای این گروه را مورد هدف قرار دادند. جنگنده‌های ترکیه در مجموع ٤١ نیروی پ‌ک‌ک را در آسوس مورد هدف قرار دادند که علاوه بر افراد پناهگاه‌ها، تونل‌های مورد استفاده این گروه در منطقه نیز نابود شد.

به گزارش حریت، این عملیات پس از آن صورت گرفت که ترکیه در روز ٢٧ نوامبر متوجه تحرک‌های شدید در منطقه آسوس از سوی هر دو گروه پ‌ک‌ک و یکی از شاخه‌های این گروه یعنی پژاک در ایران شد که از این منطقه به عنوان مرکز تدارکات و مسیر عبور و مرور استفاده می‌کردند.

طبق گزارش‌ها پس از مشخص شدن تحرکات و به دست آوردن اطلاعات از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و منابع محلی، در مجموع ٢٠ جنگنده ١٦-F از پایگاه‌های نظامی ترکیه نزدیک مرز عراق به پرواز در می‌آیند و اهداف تعیین شده را بمباران می‌کنند. یک هواپیمای سوخت رسان نیز وظیفه تامین سوخت این هواپیماها را در این عملیات بر عهده داشت. طبق گزارش‌ها برای از بین بردن پناهگاه‌های زیرزمینی پژاک و پ‌ک‌ک جنگنده‌های ترکیه‌ای از بمب‌های سنگر شکن (Bunker busters) استفاده کردند.

زمانی که روزنامه حریت از یک منبع امنیتی ترکیه این سوال را مطرح کرد که آیا ترکیه همزمان با این عملیات هماهنگی با مقامات ایرانی و عراقی داشته است، گفت: به تناسب حساسیت موضوع این اطلاعات می‌تواند به اشتراک گذاشته شود. گفتنی است زمانی که ترکیه پ‌ک‌ک را توسط جنگنده‌های خود در روزهای ٣ و ١٢ نوامبر مورد هدف قرار داد، در آن زمان گزارش‌هایی از ارتباط‌های ترکیه با بغداد و تهران در طول عملیات مطرح شد که آنکارا آنها را رد نکرد.

پیش‌تر نیز برخی منابع ترکیه‌ای اعلام کرده بودند که ایران و ترکیه بر سر انجام یک عملیات نظامی مشترک در اقلیم کردستان عراق علیه پ‌ک‌ک به توافق رسیدند اما تاریخ دقیق آن عنوان نشد. علاوه بر آن نیز بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اظهار کرد که ترکیه، ایران و عراق در حال انجام تلاش‌هایی برای تامین ثبات در منطقه هستند. با این حال شواهد نشان می‌دهد این عملیات با این ابعاد و گستردگی علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک نمی‌توانست بدون هماهنگی اطلاعاتی میان ایران و بغداد صورت گیرد، زیرا مناطق حساسی مورد هدف قرار گرفت که قطعا بدون هماهنگی دو کشور دیگر درگیر در این مساله امکان‌پذیر نبود.