ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.11.2017, 7:33

توقیف دوباره فیلم‌های رفع توقیف‌شده در سازمان سینمایی


شرق: یک روز بعد از اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش، ارائه‌نشدن قرارداد فیلم‌های رفع توقیف شده را عامل اکران نشدن آنها دانسته بود.

غلامرضا موسوی از اعضای این شورا از حقیقت ماجرا پرده برداشت و صادرنشدن پروانه نمایش سالن‌های «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست داشتنی» از سوی مدیر کل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، به مدیریت محمدرضا فرجی را عامل اکران نشدن این فیلم دانست.

به گفته موسوی معمولا وقتی فیلمی متقاضی اکران می‌شود، در درجه اول نیاز به دریافت پروانه نمایش دارد که بر اساس گفته آقای داروغه‌زاده، پنج فیلم که مدتی توقیف شده بودند، بار دیگر پروانه نمایش دریافت کردند و برای فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان بعد از اصلاحات، پروانه نمایش فیلم صادر شد.

صحبت از این بود که این فیلم‌ها با فاصله از هم و در گروه آزاد اکران شوند. ١٢ مهرماه قرار بود «عصبانی نیستم» اکران شود، اما اداره کل سینمای حرفه‌ای از دادن پروانه نمایش سینماها خودداری کرد و درعین‌حال پروانه کلی اکران فیلم صادر شده است.

مشکل اصلی اکران این دو فیلم درحال‌حاضر همین موضوع است و سؤال اینجاست که اگر قرار بود این دو فیلم مجوز نگیرند، به چه دلیل اصلاحیه خوردند؟ برای من مشخص نیست چرا وزارت ارشاد پروانه سالن‌های این فیلم را صادر نمی‌کند؟

پیشتر مجلس با ارسال نامه‌ای به وزارت ارشاد درخواست کرده بود جلوی نمایش فیلم «من عصبانی نیستم» گرفته شود. در نهایت هم رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که توقیف این فیلم توافق مجلس و دولت است و هیچ‌گاه در ایران به نمایش در نخواهد آمد.