ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.11.2017, 21:44

نصرالله: عربستان سعودی خواستار حمله اسرائیل به لبنان شده است


خبرگزاری آناتولی: حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در یک سخنرانی که به صورت زنده از یک شبکه تلویزیونی پخش شد، عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور داخلی لبنان کرده و اظهار داشت: «عربستان سعودی که سعد حریری، نخست وزیر لبنان را وادار به استعفا و وی را به حبس خانگی مجبور کرده، از اسرائیل نیز خواسته تا به لبنان حمله کند.»

نصرالله همچنین افزود؛

«لبنان طی یک سال اخیر از نظر ثبات سیاسی و اقتصادی بهبود یافته است اما برخی‌ها می خواهند که در نتیجه استعفای اجباری سعد حریری از سوی عربستان سعودی، بار دیگر لبنان را به روزهای سخت پیشین بازگرداندند. همه جهان می دانند که سعد حریری وادار به استعفا شده است.

عربستان سعودی در صدد تحریک مردم لبنان علیه یکدیگر و همچنین سایر کشورهای عربی علیه لبنان است. حریری همچنان نخست وزیر لبنان بوده و به همکاری با دولت لبنان ادامه خواهد داد. اگرچه در تمامی موضوعات با حریری هم فکر نیستیم اما بی احترامی که علیه وی صورت گرفته است، بی احترامی به تمامی مردم لبنان به شمار می رود. ما خواستار صدور اجازه برای بازگشت حریری به لبنان هستیم.

عربستان سعودی چون توان رویاروی مستقیم با ایران را ندارد، می خواهد خشم خود را بر لبنان تحمیل کند. ریاض در پی اثبات خود است. حریری حتی یک کلمه از متن استعفانامه خود را ننوشته است، ما نیز با جنبش مستقبل در خصوص فراخوان حریری به بازگشت به لبنان هم نظر هستیم. حریری می تواند به لبنان بازگردد و موضع دلخواه خود را داشته باشد و هرچه می خواهد بگوید. استعفای حریری قانونی نبوده و مغایر با قانون اساسی است، زیرا این استعفا تحت فشار صورت گرفته است. لزومی ندارد. نیازی به تشکیل جلسه از سوی مجلس لبنان نیست، چراکه مجلس بر اساس قانون اساسی تنها در صورتی تشکیل جلسه می دهد که دولت و نخست وزیر به شکل قانونی استعفا داده باشد.»

گفتنی است سعد حریری کمتر از یک سال پس از کسب رای اعتماد از پارلمان لبنان در ماه دسامبر 2016، روز شنبه 4 نوامبر در یک شبکه تلویزیونی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی استعفای خود را اعلام کرد.

وی همچنین اظهار داشت: استعفای خود از نخست وزیری لبنان را اعلام می کنم. ایران و حزب الله با دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، منطقه را بی ثبات می کنند، فضای فعلی شبیه روزهای قبل از سوءقصد به جان پدرم، رفیق حریری است و از احتمال ترور خود نگران هستم.

در کابینه 30 نفره دولت «وحدت ملی لبنان» که توسط سعد حریری تشکیل شده، دو وزیر از گروه حزب‌الله نیز حضور دارد.