ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2017, 22:45

یک فعال عرب ایرانی در هلند ترور شد


احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، یکى از رهبران «جنبش آزادى‌بخش الأحواز» روز چهارشنبه، ‌۸ نوامبر ۲۰۱۷ در مقابل درب منزلش ترور و کشته شد. وی در جلوی منزل خود در شهر لاهه هلند بر اثر اصابت سه گلوله به سرش کشته شده است.

نزدیکان احمد نیسی می‌گویند او را ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ترور کرده‌اند. این منابع همچنین می‌گویند قبلا سعی کرده بود احمد نیسی را از طریق پلیس بین‌الملل به ایران بازگردانده و محاکمه کند.

جمهوری اسلامی ایران، «جنبش آزادى‌بخش الأحواز» را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد. این گروه فعالیت خود را از اواسط سال ۱۳۷۶ آغاز و هدف خود را رهایی خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر خلیج فارس اعلام کرده است. این گروه به فعالیت مسلحانه علیه ایران نیز اعتقاد دارد.


گزارش  العربیه فارسی:
جزييات ترور رهبر يكى از احزاب استقلال‌طلب اهوازی در هلند

العربیه فارسی

احمد نیسی رهبر یکی از احزاب استقلال‌طلب عرب اهوازی در شهر لاهه هلند ، شامگاه ديروز چهارشنبه در مقابل درب منزل خود بضرب ۳ گلوله به سر و سينه وى از سوى مهاجمان ناشناس ترور شد.

به گزارش رسانه‌هاى هلند، پليس و آمبولانس فورا در صحنه حاضر شده اما نيسى در همان لحظه جان باخته بود.

پلیس اعلام كرده كه یك فرد مظنون را دستگیر كرده و از كسانی كه شاهد صحنه بوده یا میتوانند در دادن سرنخ به پلیس كمک كنند دعوت كرده است كه با پلیس تماس بگیرند.

در رسانه‌هاى هلند به نقل از دو همراه احمد نيسى، آمده كه آنها در هنگام برگشت از مراسم فاتحه خوانى در مقابل درب منزل احمد نيسى و هنگام پياده شدن از ماشين، فردى كه صورت او را پوشانده بود از يک ماشين بنز مرسيدس سياه با «كلت كمرى با صدا خفه كن» از پشت به طرف سر احمد نيسى شليک كرده و بعد از افتادن او بر زمين دو تير خلاص در سينه احمد نيسى شليک كرده است. آنها مى گويند ضارب خواست بطرف آنها نيز شليک كند اما بدليل دستپاچه شدن و هنگام وارد شدن به ماشين كلت كمرى از دست او مى افتد.

سازمان «حركة النضال العربي لتحرير الاحواز» با صدور بيانيه اى كوتاه اعلام كرده كه دبیر کل اين سازمان احمد نيسى، توسط «دستان خائن»، ترور شده اما گروه يا دولتى را متهم نكرده است.

اما خانواده اين فعال سياسى عرب،اطلاعات برون مرزى ايران و وابستگان به اين نهاد در خارج از كشور را متهم به ترور احمد نيسى مى كنند.

سازمان حقوق بشر اهواز ( اهرو) نيز با صدور بيانيه اى ضمن محکوم کردن ترور احمد نیسی، فعال اهوازی ساکن هلند، خواستار تحقیق دولت هلند درباره این موضوع مى باشد.

اين سازمان اعلام كرده «با توجه به اینکه رژیم ایران به عنوان متهم ردیف اول حمایت از تروریسم در جهان، بیشترین سود را از این ترور می‌برد، سازمان حقوق بشر اهواز خواستار تحقیق فوری درباره این حادثه و اعلام نتایج و معرفی عاملان ترور احمد نیسی است».

در ادامه بيانيه این سازمان آمده كه «با اعتقاد راسخ به نفی هر گونه اقدام خشونت‌بار، ضمن مجددا همه انواع ترور و کشتار را محکوم کرده و از دولت و مقامات مسئول هلند می‌خواهد در سریع‌ترین زمان ممکن جزئیات این حادثه را روشن کرده و حمایت ضروری را برای همه پناهجویان و پناهندگان اهوازی در خاک هلند را تامین کند».

***

گزارش خبرگزاری لاهه از حادثه ترور
قربانی فعال سیاسی بود و «دست رژیم ایران در پشت قتل است»

مردی که  بعد از ظهر  چهارشنبه، ۸ نوامبر ۲۰۱۷ کوچه یان فان ری بیک استرات در لاهه کشته شد، فعال سیاسی است. نام وی احمد مولا نیسی است که منابع مستقل به خبرگزاری گزارش کردند. او رهبر جنبش حرکت عرب (الاهواز) بود. این جنبش برای استقلال الاهواز (خوزستان)، بخشی از ایران مبارزه می‌کند.

این تشکل در سال ۱۹۹۹ توسط احمد نیسی تاسیس شد و شامل گروهی از شورشیان ناسیونالیست عربی می‌شود. جنبش او مسئول چندین بمبگذاری در منطقه (عرب زبان) ایران بود. (بنا به بعضی گزارشات، انفجار دو خط لوله نفت در الاهواز در اوایل امسال به این گروه نسبت داده شده است.) نیسی طی ده سال اخیر در لاهه زندگی می‌کرد.

یکی از منابع موثق به گزارشگر خبر داد که که وی قربانی را به عنوان یک فعال سیاسی بخوبی می شناسد. این منبع همچنین می گوید که «رژیم ایران پشت این قتل است. آنها قبلا از این کارها کرده‌اند.»