ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.11.2017, 8:41

چرا كیهان به سرعت تذكر گرفت؟


امتداد:‌ دو شب قبل وقتی موشك انصار‌الله یمن به فرودگاه خالد در ریاض اصابت كرد، مشخص بود كه این حمله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آنقدر كه صبح روز بعد ترامپ درحالی كه از واشنگتن عازم شرق آسیا بود در هواپیمای شخصی‌اش با خبرنگاران مصاحبه‌ كرد و گفت که «به عقیده او، پرتاب موشک از یمن به عربستان، کار ایران بوده است.»

كمتر از ۱۲ ساعت بعد سردار عزیز جعفری به آن پاسخ داد. درحالی كه از اسرائیل نتانیاهو ایران را متهم می‌كرد و از ریاض نگاه‌ها به سمت ایران بود.

در این وضعیت روزنامه كیهان در اقدامی تعجب‌آمیز مقصد بعدی موشك‌های انصار‌الله را نیز مشخص كرده و «دوبی» در امارات را مورد تهدید اعلام می‌كند.

حركت امروز كیهان اما بی پاسخ نماند. در كمتر از چند ساعت هیات نظارت بر مطبوعات به این روزنامه یك تذكر كتبی داد. تذكری كه معنایش مشخصی داشت. این تذكر سریع نشان می‌دهد كه ایران قصد ندارد یكبار دیگر در پازل ایران هراسی اسرائیل و عربستان عمل كرده و اجازه دهد آنها به بهانه حركات برخی در داخل، دنیا را علیه ما بسیج كنند.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات صراحتا گفته كه این تیتر خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شده و به این خاطر تذكر دریافت كرده است.

كیهان در گزارش خود ذیل عنوان: «شلیك موشك انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» می‌نویسد: «اصابت این موشک که همه‌چیز را در شهر و حتی اطراف ریاض به لرزه درآورد و دود غلیظ ناشی از انفجار آن، آسمان فرودگاه را پوشاند، به شدت بر پادشاه و شاهزادگان نازپرورده رژیم سعودی گران آمد و حتی شیوخ ابوظبی و بندر شیشه‌ای دوبی را هم نگران کرد. چرا که آنها فهمیده‌اند تهدیدات روزهای اخیر «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن، کاملا جدی است و موشک‌های یمن علاوه بر برد کافی که دارند، نقطه‌زن نیز هستند.»

كیهان به خوبی می‌دانست چرا از «دوبی» نام می‌برد و اهمیت این شهر برای غرب در كجاست؟ از همین روست كه می‌نویسد: «این تهدیدات و اظهارات به خوبی نشان می‌دهند که اوضاع در منطقه عوض شده است و از این پس نه تنها عربستان بلکه دوبی و ابوظبی حتی اگر هدف قرار نگیرند هم مثل گذشته، مناطق امنی برای سرمایه‌گذاران غربی نخواهند بود» و ادامه می‌دهد: «الان این انصارالله و انقلابیون یمن هستند که تعیین می‌کنند کجا باید هدف موشک بالستیک دوربرد قرار بگیرد؛ شاید ریاض، جده، طائف و آرامکو هدف بعدی باشد و یا شاید هم انصارالله سر موشک را به سمت بندر شیشه‌ای تر و تمیز دوبی بچرخاند. در هر حال، اختیار در دست انقلابیون یمن است که چه بکنند!»

لحن كیهان به هیچ وجه گزارشگر و تحلیل‌گرانه نیست. بلكه با لحنی تهدید‌آمیز از این حمله یاد می‌كند.

این درحالی است كه ایران تلاش كرد به محض آنكه از سوی ترامپ، عربستان و اسرائیل در این زمینه متهم قرار گیرد به سرعت به آن پاسخ دهد. فرمانده سپاه گفت: آقای ترامپ حرفهای غلط بی اساس و دروغ زیاد زده است و تهمت‌های زیادی به ایران زده که این هم یکی از آن تهمت ها است

سردار جعفری همچنین توضیح می‌دهد كه «ما اصلا امکان انتقال موشک به یمن را نداریم و موشکها متعلق به خود آنها است که بردش را اضافه کردند و در راستای انتقام خون شهدای شان استفاده کردند.»

در چنین شرایطی دادن «كد حملات آینده» به سمت امارات، می‌تواند به راحتی مورد استفاده مخالفان ایران قرار بگیرد. به نظر میرسد از همین رو این تذكر به صورت علنی و به سرعت به كیهان داده شد تا مانع از دادن دستاویز‌های بیشتر در آینده شود.