ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.11.2017, 8:22

محمد بن سلمان: مجهز کردن حوثی‌ها به موشک تجاوز نظامی ایران علیه سعودی است


العربیه: شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی، مجهز کردن شبه‌نظامیان حوثی به موشک‌های بالستیک را «تجاوز نظامی مستقیم» ایران علیه سعودی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا، سه‌شنبه 7 نوامبر، تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان تماس گرفت.

وزیر امور خارجه بریتانیا در این تماس تلفنی «اقدام شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی در پرتاب موشک بالستیک به سمت شهر ریاض» را محکوم و نسبت به «هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان» ابراز انزجار کرد.

بوریس جانسون تاکید کرد که بریتانیا در کنار پادشاهی عربی سعودی در مقابله با تهدیدهای امنیتی، ایستاده است.

از سویی ولیعهد سعودی در این باره گفت: «دست داشتن نظام ایران در مجهز کردن شبه‌نظامیان وابسته به خود به موشک، تجاوز نظامی مستقیم از سوی نظام ایرانی به شمار می‌آید و احتمالا به برشمردن آن به اعلام جنگ علیه پادشاهی عربی سعودی، ارتقا یابد».

پیش از این عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود که «پادشاهی عربی سعودی، اجازه تعرض به امنیت خود را نخواهد داد». او افزوده بود: «دخالت‌های ایران به امنیت کشورهای همسایه آسیب زده و امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند».

ائتلاف عربی برای حمایت از مشروعیت در یمن هم صبح دوشنبه بیانیه‌ای درباره اقدام اخیر شبه‌نظامیان حوثی به پرتاب موشک به سمت ریاض پایتخت سعودی منتشر کرد و در آن، مجهز کردن شبه‌نظامیان به موشک‌های بالستیک را به تجاوز مستقیم ایران به سعودی و اعلام جنگ تهران علیه ریاض، دانسته بود.

بیانیه ائتلاف عربی تاکید کرده که دفاع از سرزمین و مردمش، در زمان و به شکل مناسب برپایه قوانین بین‌المللی و ماده ۵۱ میثاق‌نامه ملل متحد، حق سعودی است. فرماندهی ائتلاف عربی همچنین از جامعه جهانی خواست ایران را به خاطر «قانون‌شکنی‌هایش»، مجازات کند.

سامانه دفاع موشکی سعودی، اخیرا یک موشک بالستیک پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت ریاض پایتخت سعودی را، منهدم کرد. در این رویداد، به هیچ کس آسیبی نرسید.