ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.11.2017, 8:05

چهار ویژگی منحصر به فرد آیفون ۱۰


یورنیوز: سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار شرکت اپل پرچمدار جدید خود را به نام آیفون X، که در شماره‌گذاری لاتین ۱۰ خوانده می شود، به بازار عرضه کرد. استقبال از گران‌ترین گوشی هوشمند تاریخ بیش از آنچه انتظار می‌رفت بود و در عرض تنها چند دقیقه میلیون‌ها نسخه از این گوشی به فروش رفت.

با اینکه به نظر می‌رسید قیمت بالای آیفون ۱۰ موجب کاهش فروش آن شود اما زیبایی و فناوری فوق العاده‌ای که در این گوشی به کار رفته موجب شد تا بر خلاف انتظارها فروش آن بیش از پیش‌بینی‌ها باشد.

با هم نگاهی بیندازیم به ۴ ویژگی‌ منحصر به فرد آیفون جدید:

فناوری تشخیص چهره
شاید بارزترین ویژگی آیفون ۱۰ فناوری تشخیص چهره باشد که جایگزین اثر انگشت شده است. به این ترتیب که دیگر برای باز کردن آیفون خود نیازی به اسکن اثر انگشت خود ندارد، بلکه تنها کافی است که گوشی را در مقابل صورت خود نگه دارید تا باز شود.

این فناوری علاوه بر اینکه بسیار راحتتر و کاربردی تر از اثر انگشت است، امنیت اطلاعات کاربر را هم به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به گفته کارشناسان در حالت تشخیص چهره احتمال گمراه کردن تلفن همراه ۱ به یک میلیون است. حتی آیفون ۱۰ قادر است دوقلوها را از هم تشخیص دهد. اگرچه در بعضی از آزمایش‌ها که چهره‌های دوقلوها بسیار شبیه هم بود، گوشی گمراه شد.

بر اساس گزارش شرکت اپل، این فناوری ۳۰ هزار نقطه از سر و صورت را ثبت می‌کند. بنابراین تقریبا در هر حالتی آیفون جدید صاحبش را شناسایی می‌کند، حتی اگر عینک به صورت داشته باشد، یا ریش گذاشته باشد.

در مقابل، فناوری اثر انگشت امنیت کمتری دارد. درصد خطا در این فناوری ۱ به ۵۰ هزار است. نتیجه اینکه اطلاعات شما در گوشی جدید امن‌تر خواهند بود. اما نکته مهمتر، اعتماد بانک‌ها و موسسات مالی به فناوری تشخیص چهره است. در حال حاضر تعداد کمی از بانک‌ها هستند که حاضر شدند با سرویس «اپل پی» (Apple Pay) همکاری کنند.

در سرویس اپل پی، کاربر اطلاعات کارت بانکی خود را وارد گوشی خود کرده و سپس با تکنولوژی اثر انگشت از آن استفاده می‌کند. اما امنیت نه چندان بالای آن باعث شده تا بانک‌های معتبر از این سرویس استفاده نکنند. حال با توجه به افزایش چشمگیر امنیت آیفون انتظار می‌رود بانک‌ها علاقه بیشتری به همکاری با اپل نشان دهند.

فناوری تشخیص چهره یک ویژگی دیگر هم دارد. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که «نوتیفیکیشن‌ها» مانند اس.ام.اس یا حتی ایمیل‌ها بر روی صفحه تلفن همراهتان ظاهر شوند. در این صورت احتمال دارد بعضی وقت‌ها دوست نداشته باشید اطرافیانتان از محتوای پیام یا ارسال کننده آن آگاه شوند. در فناوری جدید نوتیفیکیشن‌ها بر روی صفحه آیفون ۱۰ ظاهر می‌شوند اما تا زمانی که گوشی را در مقابل صورت خود نگیرید و هویت شما برای آیفون احراز نشود جزییات آن‌ نشان داده نخواهد شد.

از ویژگی‌های جدی که بگذریم، فناوری جدید جنبه تفریحی هم دارد. شرکت اپل «انیموجی»‌های جدید به شکل صورت حیوانات و موجودات خیالی هم به آیفون اضافه کرده است. به این صورت که گوشی تلفن را در مقابل صورت خود می‌گیرد، یک انیموجی (ANIMOJI) انتخاب کرده و سپس شروع به حرف زدن و حرکت سر می‌کنید. آیفون حرکت لب، دهن و صورت شما را بر روی چهره انیموجی بازسازی می‌کند، چیزی شبیه انیمیشن‌. به این صورت می‌توانید به راحتی از چهره خود انیمیشن تهیه کنید و سربه سر دوستانتان بگذارید!

پایان عمر دکمه فیزیکی
با فناوری جدید، آیفون دیگر نیازی به دکمه هوم مشهور خود ندارد. این دکمه از ۱۰ سال پیش، هنگامی که نخستین آیفون به بازار آمد امضای این محصول انقلابی بود، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی شرکت اپل تصمیم به حذف آن گرفته است. واقعیت هم این است که وجود یک دکمه فیزیکی در گوشی پیشرفته‌ای مانند آیفون ۱۰ که از فناوری تشخیص چهره بهره می‌برد موضوعیت ندارد.

دکمه هوم در طول سال‌ها دچار دگرگونی شده است. در نخستین نسل‌های آیفون از این دکمه برای بازگشت به صفحه اصلی یا دسترسی به برخی امکانات استفاده میشد. از آیفون ۶ به این سو دکمه هوم به سنسور اثر انگشت تبدیل شد و حال با توجه به اینکه این فناوری جای خود را به سرویس تشخیص چهره داده وجود آن نیز لزومی ندارد.

بنابراین اگر آیفون ۱۰ دارید، با خیال راحت آن‌را بر روی میز محل کارتان قرار دهید و مطمئن باشید که رئیستان نمی‌تواند از محتوای نوتیفیکیشن‌های شما سر در بیاورد!

صفحه نمایش True Tone
این قابلیت البته تنها منحصر به آیفون ۱۰ نیست بلکه قبلا هم در آیپد از آن استفاده میشد اما این برای نخستین بار است که چنین امکانی برای گوشی‌های آیفون پیش‌بینی شده است. قابلیت True Tone نور صفحه نمایش را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند.

با این امکان گوشی تلفن همراه نور محیط را می‌سنجد و با توجه به آن، شدت نور و سردی یا گرمی رنگ‌ها را تنظیم می‌کند. در این حالت نور آیفون در بهترین حالت برای چشم کاربر بهینه می‌شود.

اپل هرگز دوربین را فراموش نمی‌کند
واقعیت این است که چند سالیست تلفن‌های همراه فقط تلفن همراه نیستند، بلکه ماشین حساب همراه، رایانه همراه، آلبوم عکس همراه، جی پی اس همراه، نقشه همراه و از همه مهمتر دوربین همراه هم هستند!

در واقع از چند سال پیش به این سو موضوع خرید یک دوربین بزرگ چند صد دلاری با لنز قدرتمند برای کاربر غیر حرفه‌ای منتفی شده است. تلفن همراه، یا بهتر بگوییم همراهان هوشمند!، جای دوربین گرانقمیت و سنگین را پر کرده‌اند. شرکت اپل از همان ابتدا نقش غیرقابل انکاری در گسترش عکاسی غیرحرفه‌ای، و حتی حرفه‌ای، داشت. دوربین‌های قدرتمند آیفون برای همه این امکان را فراهم کرده بود تا هر لحظه ای که اراده می‌کنند گوشی را از جیب خود دربیاورند و لحظات به یاد ماندنی ثبت کنند.

البته این تنها مخصوص کاربران غیر حرفه‌ای نیست. هنرمندان برجسته و تراز اولی در دنیا با همین دوربین‌های آیفون لحظات فوق العاده‌ای را ثبت کرده‌اند. فیلم «این فیلم نیست» اثر جعفر پناهی، کارگردان برجسته ایرانی که جوایز بین المللی متعددی را هم از آن خود کرد از جمله مهمترین‌ نمونه‌های فیلمبرداری حرفه‌ای با دوربین قدرتمند آیفون است.

دوربین نسل‌های مختلف آیفون‌ در طول این سال‌ها هر بار بهتر و قدرتمندتر از گذشته شده و این ویژگی البته برای پرچمدار جدید اپل به مراتب برجسته‌تر است.

آیفون ۱۰ علاوه بر اینکه به دوربین قوی‌تری از همیشه مجهز است امکانات منحصر به فرد دیگری هم دارد. با این گوشی شما می توانید ویدئوهایی با کیفیت 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه تهیه کنید، کاملا مشابه یک دوربین حرفه‌ای فیلمبرداری. علاوه بر این، آیفون جدید قابلیت ثبت تصاویر آهسته با کیفیت فول اچ دی و سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه را نیز دارد.

اگر به گرفتن عکس‌های سلفی هم علاقه‌مند باشید دوربین ۷ مگاپیکسلی TrueDepth آیفون ۱۰ لحظات فوق‌العاده‌ای را برای شما ثبت خواهد کرد. این نوآوری آیفون با استفاده از فناوری تشخیص چهره، سوژه را تشخیص می‌دهد و رنگ و نور محیط اطراف را تنظیم می‌کند و در نهایت بهترین تصویر از شما ثبت شود.