ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.11.2017, 21:44

مادر مجید اسدی، زندانی سیاسی: مرخصی نمی‌دهید حداقل به بیمارستان منتقل کنید


مادر مجید اسدی، زندانی سیاسی که از سی‌ام بهمن ماه ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران با بحرانی خواندن وضعیت جسمانی فرزندش، خواستار انتقال او به بیمارستان شد.  خانم اسدی که دیروز، یکشنبه ۱۴ آبان ماه فرزندش را در دادگاه انقلاب به صورت مختصر ملاقات کرده به کمپین گفت که مجید اسدی پیش از زندان در سلامت کامل بوده اما حالا وضعیت جسمانی‌اش به نحوی است که اگر سریع به آن رسیدگی نشود، صدمات جبران‌ناپذیری متوجه او می‌شود.

مجید اسدی، فعال سابق دانشجویی و دانش آموخته اقتصاد، سی ام بهمن ماه ۱۳۹۵ از سوی وزارت اطلاعات در کرج بازداشت و حدود پنجاه روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین بازجویی شد. او اوایل سال ۱۳۹۶ و در حالی که هنوز حکمی برایش صادر نشده بوده به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و به گفته مادرش، دیروز دادگاه محاکمه او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.

خانم اسدی در مصاحبه با کمپین گفت: «مجید یکشنبه دادگاه داشت و هنوز حکمش صادر نشده. گفته‌اند طی هفته دیگر حکم را اعلام می‌کنند. دادگاه او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بود و اتهاماتش را اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام عنوان کرده‌اند. من در جلسه دادگاه نبودم اما مجید را دیدم. درباره دادگاه نمی‌توانست به من حرفی بزند شرایط روحی و جسمی‌اش طوری نبود که بتوانم سوال کنم ماموران هم بودند و خودش نمی‌توانست حرفی بزند.»

مادر مجید اسدی از تمدید قرار بازداشت این زندانی سیاسی خبر داد و به کمپین گفت: «قبول نکردند با قرار وثیقه آزاد کنند. قرار بازداشت موقتش را تمدید کرده‌اند. ما گفتیم به خاطر بیماری، حداقل با وثیقه آزاد کنید ما درمانش کنیم اما قبول نکردند. تقاضای مرخصی استعلاجی هم کردیم باز قبول نکردند.»

مجید اسدی، ۳۵ ساله، فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران، نخستین بار، سیزدهم تیرماه ۱۳۸۷ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از حدود سه ماه با سپردن وثیقه آزاد شد. او در اسفند ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال زندان محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. سیزدهم مهر ۱۳۹۰، مجید اسدی برای تحمل زندان به بند ۳۵۰  اوین منتقل شد و هیجدهم خرداد ۱۳۹۴ با پایان محکومیت آزاد شد.

او اکنون در شرایطی در زندان رجایی شهر زندانی است که خانواده و هم بندی‌هایش نسبت به وضعیت وخیم جسمانی او هشدار داده‌اند. مادر مجید اسدی به کمپین گفت: «وضعیت گوارشی مجید خیلی حاد است و اصلا نمی‌تواند غذا بخورد. دیروز وقتی او را به دادگاه آوردند دیدم. حالش اصلا خوب نیست. رنگ پریده خیلی لاغر شده، ۱۰ کیلو وزن اش کم شده. غذا نمی‌خورد. غذای زندان که خوب نیست. فروشگاه زندان میوه ندارد. هیچ چیزی ندارد. کمی امکانات زندان هم دست به دست هم داده تا وضعیت‌‌اش بدتر شود. مجید حالت تهوع دارد، درد دارد.»

خانم اسدی به کمپین گفت: «بیرون از زندان مریض نبود سالم بود.  اما در زندان، ابتدا ناراحتی کمر پیدا کرد و سری اول که آزاد شد، تحت درمان بود و دارو می‌خورد. این بار که رفت زندان معده و روده‌اش به هم ریخت و حتی شب‌ها نمی‌تواند بخوابد از درد بخوابد. اعتصاب غذا که کرده بودند و تمام که شد مشکل معده و روده‌اش بدتر شد. متاسفانه برای درمان هم بیرون از زندان نفرستاده‌اند. چهارشنبه هفته پیش که ملاقات رفتیم. گفتند داخل زندان آزمایش گرفته‌اند ولی ناراحتی روده را آزمایش نشان نمی‌دهد باید اندوسکوپی و سونوگرافی و لونوسکوپی شود. باید بیاید بیرون و حداقل یک هفته بستری شود که این کارها انجام شود با یکی دو روز هم نمی‌شود. دیروز من دادیار دادستانی را هم در دادگاه دیدم. صحبت کردم گفت اگر نامه اعزام به بیمارستان از زندان به دادستانی فاکس شود انجام می‌دهیم. حالا نمی‌دانیم چی می‌شود. پی‌گیری می‌کنم و واقعا نگران هستم. امیدوارم حداقل اگر مرخصی ندادند خودشان به بیمارستان منتقل کنند و وضعیت مجید بدتر از این نشود.»

آرش صادقی، سعید شیرزاد و سعید ماسوری، سه زندانی زندان رجایی شهر با انتشار نامه‌ای نسبت به وضعیت مجید اسدی ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند:‌ «زندانی سیاسی مجید اسدی ۳۵ ساله، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی که مدت‌هاست از بیماری گوارشی رنج می‌برد، با وجود این‌که مشکوک به سرطان روده است و مدت‌هاست از شدت درد و تهوع مستمر، امکان خوابیدن هم ندارد ولی علی‌رغم مراجعات متعدد به مسئولین بهداری و زندان، هیچ ترتیب اثری نداده و هیچ مسوولیتی را متوجه خود نمی‌دانند، لذا از عفو بین‌الملل و گزارشگران و پزشکان بدون مرز خواهان توجه و رسیدگی به این موضوع هستیم. شایان‌ذکر است که وی طی دو هفته اخیر نزدیک به ٨ کیلو کاهش وزن داشته و عملاً با شرایط زندان امکان تغذیه‌ای هم وجود ندارد.»

مجید اسدی، جزو زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر بود که  پس از انتقال ناگهانی بیش از ۵۰ زندانی از بند ۱۲ به بند امنیتی ۱۰ در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۶ دست به اعتصاب غذا زده‌ بودند. اعتصاب غذاکنندگان  تقاضای بازگرداندن داروهای حیاتی و سایر اشیاء شخصی‌شان را داشتند که در زمان انتقال در بند ۱۰ باقی مانده و همچنین نسبت به حضور دوربین‌های اضافی امنیتی، دستگاه‌های شنود، و تهویه نامناسب بند جدیدشان اعتراض داشتند. آنها روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه به اعتصاب غذا پایان دادند.