ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2017, 12:38

ایران دومین کشور جهان ازنظر شیوع سکته مغزی


یک پزشک فوق تخصص سکته مغزی از کشور کانادا گفت: ایران پس از اوکراین، بالاترین میزان شیوع به سکته های مغزی را طبق تحقیقات انجام شده در بین کشورهای جهان دارد.

به گزارش ایرنا دکتر کاویان قندهاری، یکشنبه در آخرین روز از هفته پیشگیری از سکته های مغزی در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است که شیوع سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۱۰ سال پایین تر از سایر کشورها است، به طوری که اکنون سن ابتلا به این بیماری در کشورمان حدود ۵۰ سال است، در حالی که سکته های مغزی در سایر کشورها بالاتر از ۶۰ سالگی رخ می دهد.

رئیس بخش سکته مغزی بیمارستان قائم مشهد بیان کرد: افزایش سن، فشار خون بالا، مصرف سیگار، افزایش چربی خون، ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و استرس بالا از مهم ترین علل ایجاد سکته های مغزی هستند.

دکتر قندهاری با اشاره به اینکه ابتلا به سکته های مغزی در مردان بیشتر از زنان است، افزود: سکته های مغزی سومین علت مرگ و میر و نخستین علت ناتوانی ها در جهان شناخته شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: موفقیت درمان سکته های مغزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است و این بیماری جدا از مرگ و میر بالا، ناتوانی و مشکلات اجتماعی و مالی زیادی برای خانواده بیماران در پی دارد.

وی با اشاره به اهمیت زمان طلایی سه ساعته در درمان سکته مغزی افزود: انتقال هرچه سریعتر بیمار به مراکز درمانی در این زمان طلایی برای دریافت درمان های فوق تخصصی از اهمیت بالایی برخودار است.

این پزشک فوق تخصص سکته مغزی افزود: در سالهای اخیر درمان سکته مغزی از طریق فعال شدن کد ۷۲۴ در بیمارستان های ویژه مورد توجه وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است، به طوریکه فرد مبتلا به سکته مغزی از طریق اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان هایی مانند تزریق داروی ‘ترمبولیسم’ قرار می گیرد.

وی بیمارستان قائم مشهد را مجهزترین مرکز جامع درمان سکته های مغزی در شمال شرق کشور دانست و افزود: با اجرای سامانه ۷۲۴ از زمستان پارسال تاکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر توسط اورژانس به این بیمارستان انتقال یافته و درمان شده اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۰ درصد مبتلایان به سکته مغزی در کشور ما طی سه ساعت اول به بیمارستان منتقل می شوند و این در حالی است که معمولا حدود ۷۰ درصد این افراد شرایط منع مصرف دارو را دارند.

رئیس بخش سکته مغزی بیمارستان قائم بیان کرد: در سالهای گذشته تعداد تخت های بخش سکته مغزی این بیمارستان از ۱۲ به ۲۰ تخت افزایش یافته است.

* علائم سکته مغزی را جدی بگیرید
کارشناس فوریت های پزشکی اورژانس ۱۱۵ مشهد نیز گفت: توجه به فرصت طلایی مهم ترین نکته در درمان سی.وی.آ (CVA) یا سکته مغزی است، بنابراین بیماران با علائم اختلال در تعادل، اختلال بینایی، اختلال عصبی و اختلال در تکلم باید به سرعت توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان انتقال یابند.

محمدرضا شاره افزود: انتقال بیمار مبتلا به سکته مغزی به بیمارستان توسط اورژانس ۱۱۵ از اهمیت بسزایی برخوردار است که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از این بیماران در مشهد توسط اورژانس به بیمارستان منتقل می شوند.

وی بیان کرد: انتقال مبتلایان به سکته های مغزی توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی در خراسان رضوی وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

وی ۱۰ فرمان مهم وزارت بهداشت برای پیشگیری از سکته های مغزی را شامل کنترل فشار خون، کنترل سیگار، پیشگیری از چاقی، اصلاح تغذیه، ترک سیگار، درمان بیماریهای قلبی، دیابت، حذف الکل، کاهش چربی خون و دوری از استرس عنوان کرد.

۲۹ اکتبر برابر با هفتم آبان ماه روز جهانی سکته مغزی نام گرفته و از ۷ تا ۱۴ آبان ماه در ایران هفته پیشگیری از سکته های مغزی نامگذاری شده است.