ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2017, 10:07

رسانه‌های عربی درباره استعفای حریری چه گفتند؟


فرارو- استعفای نخست وزیر لبنان، در صدر اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های منطقه قرار گرفت. در این میان اغلب این رسانه‌ها بر یک نکته اشتراک نظر دارند: مقابله با ایران.

به گزارش فرارو، رسانه‌های عربی به استعفای غیرمنتظره سعد حریری و اهداف و پیامدهای این اقدام، پرداختند. اکثر تحلیل‌های امروز این رسانه‌ها بر تاثیرات این استعفا بر وضعیت منطقه تمرکز کردند.

روزنامه الحیات، در یادداشتی به قلم جویس کرم، استعفای حریری را یک عنصر اساسی در استراتژی جدید ضدایران و حزب الله دانست و نوشت: به لحاظ منطقه‌ای و بین المللی، استعفای حریری در راستای گام‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا برای مقابله «نرم» با ایران است. بیانیه استعفا، بیش از ۱۰ بار به ایران اشاره کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در سرمقاله این روزنامه هشدار داد که استعفای سعد حریری جنگ سوم لبنان را برمی‌افروزد.

عطوان نیز این اقدام حریری را بخشی از «نقشه راه سعودی آمریکایی» علیه حزب الله لبنان و ایران دانست و افزود: طبق اطلاعاتی که ما داریم، پادشاهی (عربستان) با هماهنگی با آمریکا، در حال حاضر مشغول تاسیس یک ائتلاف عربی مانند ائتلاف جنگ یمن، برای هجوم به حزب الله است. بعید نیست که اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد. خبر‌ها در لندن حاکی از تماس‌های سری عربستان با اردن جهت دعوت از این کشور به پیوستن به ائتلاف است.

شبکه خبری الجزیره ضمن اشاره به احتمال وقوع جنگ در پی استعفای حریری، هدف این اقدام را وادار کردن ایران به امتیاز دادن در سایر پرونده‌ها مانند یمن و بحرین اعلام کرد. بویژه آنکه، خسارت‌های سیاسی و نظامی عربستان در جنگ یمن رو به افزایش است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی به استعفای حریری اختصاص داد و این استعفا را خروج حریری از “جمهوری حزب الله” توصیف کرد.
شبکه خبری العربیه، با اشاره به استعفای حریری، دلایل این امر را “تهدیدهای ایران، سلاح و مداخله حزب الله در سوریه، لبنان و منطقه عربی” ذکر کرد.

روزنامه العرب چاپ لندن نیز در رابطه با این واقعه، ادعا کرد ایران، پس از اینکه جان حریری را به شکل مستقیم تهدید کرد، او را به سمت استعفا هلُ داد.

این روزنامه نقل از منابع سیاسی خود در لبنان نوشت: ایران در چارچوب واکنش به استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه، سعد حریری را به سوی استعفا از منصب نخست وزیری سوق داد.

وبگاه خبری تحلیلی العربی الجدید، با انتخاب تیتر «استعفای حریری: مقابله ایران و عربستان در لبنان شروع شد»، بر تنش بین ریاض و تهران تمرکز کرد. این وبگاه نسبت به وقوع جنگ سوم لبنان هشدار داد و نوشت: در محافل سیاسی و مردمی نسبت به اینکه جنگ اسرائیل در لبنان از هر زمان دیگری نزدیک‌تر شده، نگرانی وجود دارد.