ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.11.2017, 23:15

روايت واشنگتن‌پست از میانجی ترامپ و رو حانی


شرق: روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش جدیدی نوشته زمانی که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای شرکت در هفتادودومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، نوزدهم سپتامبر (٢٩ شهریور) در نیویورک بود، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، خواسته بود از طریق میانجیگری او یک مذاکره مستقیم میان ترامپ و روحانی انجام شود. یک مقام دولتی آمریکا در‌این‌باره به واشنگتن‌پست گفت فرانسه پس از مطرح‌کردن درخواست آمریکا با ایران، اعلام کرده است طرف ایرانی پاسخ منفی صریح خود را در‌این‌باره اعلام کرده و علت آن را جدی‌نبودن کافی آمریکا دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته تقاضای این ملاقات از سوی ترامپ و ردشدن آن از جانب ایران را تأیید کرده‌ بود، درحالی‌که سخنگوی کاخ سفید این خبر را تکذیب کرده است؛ اما اکنون واشنگتن‌پست جزئیات بیشتری از تقاضای این ملاقات داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها این موضوع را یک «حقه آمریکایی» دانسته‌اند. به گفته یک مقام دولتی آمریکا، پیش از مطرح‌شدن این درخواست، آمریکا از سوی تیلرسون ایده کلی گفت‌وگوی مستقیم با روحانی را در دیدار خود با رئیس‌جمهور فرانسه مطرح کرده است. او در دیدار خود با مکرون گفته بود با توجه به اینکه فرانسه رابطه خوبی با ایران دارد، آیا امکان دارد شما از این ارتباط خود با ایران استفاده کنید و تمایل آنها را برای مذاکره با آمریکا بسنجید؟ مکرون نیز در پاسخ گفته است تلاش خود را انجام خواهد داد.

این مقام آگاه درباره اینکه چرا ترامپ خواستار دیدار با روحانی بوده است، گفت: او می‌خواسته به روحانی درباره اقداماتی که ایران انجام می‌دهد هشدار دهد و از او بخواهد این اقدامات متوقف شود، در غیر این‌ صورت آمریکا در حال کار روی یک استراتژی است که با این اقدام مقابله کند.

این خبرها در حالی منتشر شده که برجام روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد، روزهایی که شرکای اروپایی‌اش در حال مذاکره مدام با آمریکایی‌ها برای تغییر نظر آنها هستند. دونالد ترامپ چندی پیش برجام را به کنگره فرستاده تا با افزودن مصوباتی به آن، نقایصش را رفع کند، عملی که اگر انجام شود می‌تواند از سوی ایران نقض برجام محسوب شود.

درهمین‌حال، کرملین گزارش داده رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرده‌اند بازنگری در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران (برجام) پذیرفتنی نیست. به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی روسیاالیوم به نقل از کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوري فرانسه، در تماسی تلفنی درباره نتایج گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره سوریه در آستانه گفت‌وگو کرده‌اند. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرده‌اند بازنگری در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران (برجام) پذیرفتنی نیست.

این گفت‌وگو در حالی انجام شده که پوتین هفته گذشته سفری یک‌روزه به تهران داشت و در مذاکره با حسن روحانی درباره پایبندی همه شرکا به برجام تأکید کرده است.

هم‌زمان با این مذاکرات نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با همتای صهیونیستی خود بر پایبندماندن انگلیس به برجام تأکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اورشلیم‌پست، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، در ابتدای این گفت‌وگو تلفنی گفت او به برجام متعهد است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، با تصریح به اینکه بسیاری از کشورهای عربی اکنون اسرائیل را نه‌تنها یک دشمن بلکه متحد قطعی خود می‌دانند، خطاب به ترزا می، ‌نخست وزیر انگلیس، گفت اگر توافق هسته‌ای ایران را لغو نمی‌کنید، باید آن را اصلاح کنید. وی افزود: هدفی که من در ذهنم دارم نه حفظ و نه رد این توافق است، بلکه بهبود شروط آن و اصلاح نقص‌های جدی آن است.

نتانیاهو در این گفت‌وگو ضمن تعدیل موضع قدیمی خود درباره توافق هسته‌ای ایران، تأکید کرد هدف اصلی وی اصلاح این توافق و نه رد آن است.

می و نتانیاهو درباره این توافق اختلاف‌نظر دارند و نخست‌وزیر انگلیس تأکید دارد این توافق مانع از یک ایران هسته‌ای می‌شود، درحالی‌که نتانیاهو معتقد است این توافق تضمین می‌کند تهران در آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد. نتانیاهو گفت: من فکر می‌کنم کسانی که در پی حفظ این توافق هستند باید در اصلاح این توافق مشارکت داشته باشند. من ایده‌هایی را برای اصلاح این توافق دارم که می‌خواهم با شما در میان بگذارم. نتانیاهو مدعی شد: تهدیدی که ما مشاهده می‌کنیم، ایرانی احیا‌شده است که نه‌تنها علاقه‌مند به سلطه‌گری در منطقه خاورمیانه، بلکه علاقه‌مند به دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

نخست‌وزیر انگلیس در حالی چنین موضعی اتخاذ کرده که به‌تازگی در نشست بروکسل نیز با دیگر رهبران اروپایی عضو برجام (فرانسه و آلمان) بر پایبندی‌شان بر برجام تأکید کرده‌اند. ازهمین‌رو قرار است هفته‌ بعد وزیر خارجه انگلیس برای متقاعدکردن سناتورهای کنگره از برجام که آن را «یک پیروزی دیپلماتیک» دانسته است، به واشنگتن سفر کند. همچنین قرار است فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ماه پیش‌رو به واشنگتن سفر کند، معاون او نیز قرار است به تهران سفر کند.