ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.10.2017, 23:10

گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای سخنرانی ترامپ در خصوص برجام


العربيه: در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران و اعلام سیاست‌های جدید کشورش در قبال این کشور، رسانه‌ها، گزارش‌های پشت پرده و گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره محتوای سخنرانی ترامپ منتشر کردند.

قرار بود ترامپ پنجشنبه ۱۲ اکتبر درباره توافق هسته‌ای سخنرانی کند، اما این رویداد به یک روز بعد موکول شد. دلیل این تعویق در سخنرانی اعلام نشده است.

شبکه خبری الحدث بعد از ظهر پنجشنبه به نقل از منابع خود گزارش داد رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره ابلاغ کرده که ترامپ، با تمدید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، موافقت نخواهد کرد.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات دولت آمریکا در مورد سخنرانی روز جمعه ترامپ نوشت: «ترامپ در این سخنرانی توافق هسته‌ای را در تضاد با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام خواهد کرد».

بنا بر این گزارش، ترامپ در این سخنرانی ضمن صحبت در مورد «کمبودهای توافق هسته‌ای»، به شدت از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران انتقاد خواهد کرد».

این گزارش می‌افزاید که «ترامپ احیای تحریم‌های هسته‌ای را خواستار نخواهد شد، اما از کنگره خواهد خواست طرحی را تصویب کند که رویکرد جدید ایالات متحده در قبال ایران را تکمیل می‌کند».

این در حالی است که ترامپ پنجشنبه در توئیتی، بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران را «بسیار بد»‌ و «خلاق منافع آمریکا» توصیف کرد.

اکنون همگان در انتظار اعلام سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران به ویژه توافق هسته‌ای هستند.

توافق هسته‌ای در دولت پیشین ایالات متحده به ریاست باراک اوباما، میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد. ترامپ از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «بدترین توفق ممکن»‌ ارزیابی می‌کرد.

به توافق هسته‌ای ایران، «برنامه جامع اقدام مشترک» و به اختصار «برجام» هم گفته می‌شود.