ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.10.2017, 9:10

نصب دوربین در تمام تاکسی‌ها


چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶
آرمان
ماجرای تعرض یک راننده منتسب به شرکت اسنپ به زنی جوان موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. روز گذشته دادستان تهران علاوه بر اینکه در مورد موضوعات مختلف سخن گفت، در این مورد هم به مدیر اسنپ هشدار داد. علاوه بر این، رئیس دادگستری استان تهران و وزیر ارتباطات نیز در اظهاراتی جداگانه در این باره اظهار نظر کردند. روز گذشته دادستان تهران به پرونده‌ای که طی چند روز اخیر در دادسرای جنایی تهران مفتوح شده اشاره کرد. موضوع این پرونده شکایت زنی از یک راننده اسنپ دایر بر تعرض جنسی است. در این پرونده خانمی ۳۱‌ساله که به تازگی عمل جراحی نموده و دوره نقاهت را می‌گذرانده به دادسرای جنایی اعلام می‌کند که از طریق نرم افزار اسنپ درخواست خودرو کرده بود تا وی را از شرق تهران به فرودگاه برساند و شرکت اسنپ مردی ۳۰‌ساله را به عنوان راننده معرفی کرده بود که راننده، شاکیه را به تپه‌های یکی از مناطق تهران برده و به وی تعرض کرده است. دادستان تهران در مورد اقدامات دادستانی در رسیدگی به این پرونده اظهار کرد: مقرر شد سرپرست دادسرای جنایی مدیر اسنپ را احضار کند، چراکه آژانس‌ها مجوز دارند و تحت نظارت اتحادیه مربوطه هستند، اما در مورد اسنپ چنین نظارتی وجود ندارد. دادستان تهران از دستگاه‌های ذیربط خواست مجوز مربوط به فعالیت اسنپ در حوزه حمل و نقل را بررسی و در مورد مستندات و مدارک فعالیت آن توضیح دهند. دادستان تهران با هشدار به مدیر اسنپ اعلام کرد: به مدیر اسنپ هشدار داده می‌شود تا مواظب باشد که فعالیت‌های این شرکت، محملی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرایم نشود. قرار بر این بود که به مردم خدمت ارائه شود نه اینکه راننده اسنپ، زنی را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آنگاه با تبلیغات فریبنده و غیرواقعی اسنپ را بزرگ جلوه دهید.

وضعیت آرایشگاه‌های زنانه
دادستان تهران وضعیت آرایشگاه‌های شهر تهران را به عنوان یکی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد و مستند به گزارش اخیر پلیس در این راستا اظهار کرد: به پلیس دستور داده شد روی وضعیت آرایشگاه‌های زنانه متمرکز شود که نتیجه آن ارائه گزارشی از وضعیت نامطلوب آرایشگاه‌های زنانه بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب، جعفری دولت‌آبادی ابتدا موضوع را از زبان نماینده اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنانه مطرح کرد که تا پایان شهریور سال جاری تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز صنفی در تهران را ۱۳۷۳ باب اعلام کرد که در مقایسه با شمار آرایشگاه‌های غیرمجاز که ۱۵۴۲ باب است، جای تامل دارد.

نصب دوربین در تمام تاکسی‌ها؟
روز گذشته رئیس دادگستری استان تهران گفت: اگر نیاز باشد در تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل مسافران دوربین قرار می‌دهیم. غلامحسین اسماعیلی در ارتباط با امنیت جا به جایی مسافران گفت: ما به‌طور جدی با هر چیزی که امنیت شهروندان را به خطر بیندازد برخورد می‌کنیم. به گزارش نوآوران، او افزود: در ارتباط با اتفاقی که در اسنپ رخ داده و در فضای مجازی بسیار مورد واکنش قرار گرفته است باید بگویم اگر نیاز باشد کارشناسان ما در این ماشین‌ها دوربین قرار می‌دهند.

جهرمی واکنش نشان داد
روز گذشته وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر تجاوز راننده یکی از تاکسی‌یاب‌های آنلاین به یک مسافر خانم گفت: خبر مربوط به آزار مسافر یکی از سرویس‌دهندگان تاکسی آنلاین تاسف‌برانگیز است. طبیعتا تا مشخص شدن وضعیت پرونده قضاوت درباره جزئیات آن صحیح نیست. محمدجواد آذری‌جهرمی با تاکید بر اینکه در این مسیر رشد، مراقبت شرکت‌ها از اعتماد کاربران و محافظت از اطلاعات شخصی آنان ضروری است، خاطرنشان کرد: مردم به کسب و کارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین حفاظت از این سرمایه اعتماد عمومی و لحاظ کردن روال‌های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود.