ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2017, 21:32

اعتصاب غذای احسان مازندرانی در اعتراض به اشتباه دستگاه قضایی و مخالفت با مرخصی


وکیل احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، اعلام کرد موکلش از روز دهم مهر ماه در اعتراض به اشتباه دستگاه قضایی و مخالفت بدون دلیل دادستانی تهران با مرخصی متصل به آزادی‌اش، در زندان اوین تهران اعتصاب غذا کرده است.

حسین تاج، وکیل احسان مازندرانی روز شانزدهم مهر ماه در صفحه توییترش با اعلام اعتصاب غذای موکلش نوشت اجرای احکام دادستانی پس از اعتصاب غذای این روزنامه‌نگار، از او خواسته برای درخواست آزادی مشروط اقدام کند، حسین تاج نوشت مقامات قضایی در حالی بدون دلیل با درخواست مرخصی موکلش مخالفت می‌کنند که او روزهای پایانی زندانش را می‌گذراند.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیرمسوول سابق روزنامه فرهیختگان است که در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ به همراه پنج روزنامه‌نگار دیگر تحت عنوان پروژه نفوذ از سوی ماموران حفاظات اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود، بیست و سوم بهمن ۱۳۹۵ پس از پایان دوران حکمش از زندان آزاد شد اما در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۵ مجددا در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، مسئولان قضایی دلیل بازداشت دوباره احسان مازندرانی را «اشتباه در محاسبات» عنوان کردند، بدون این که مسئولیت محاسبات اشتباه را بپذیرند.

یک منبع مطلع مرتبط با احسان مازندرانی نیز روز هفدهم مهر ماه به کمپین گفت مسئولان قضایی علیرغم درخواست خانواده و موافقت‌ و قول‌های شفاهی، با مرخصی متصل به آزادی احسان مازندرانی مخالفت می‌کنند و در حالی موضوع «آزادی مشروط» را مطرح کرده‌اند که طبق محاسبات خودشان کمتر از یک ماه به آزادی این روزنامه‌نگار زندانی باقی مانده است و روند رسیدگی به خواسته آزادی مشروط و موافقت مسئولان زندان و دادستانی، به زمانی بیش از این نیاز دارد.

منبع مطلع، ضعف سلامت جسمانی و نیاز به مراقبت پزشکی و خلف وعده مقامات قضایی را از مهم‌ترین دلایل اعتصاب غذای مجدد احسان مازندرانی خواند و به کمپین گفت: «احسان بازداشت دوباره و بازگشتش به زندان پس از آزادی را غیرقانونی می‌داند ولی تا حالا دادستانی مرتب قول و وعده‌هایی می‌داد، تا این که حدود دهم مهر دادستانی اعلام کرد به هیچ وجه اجازه مرخصی صادر نخواهد شد و برای کمتر از یک ماه زندان باقی مانده درخواست آزادی مشروط کنید تا منتی هم سرش گذاشته باشند، نکته دیگر مشکلات جسمانی و احتیاج به مراقبت درمانی است که او را دوباره وادار به اعتصاب غذا کرده است.»

اعظم اقتصاد، مادر احسان مازندرانی، نهم شهریور ۱۳۹۶ در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که این روزنامه‌نگار به دلیل شرایط وخیم جسمی حتی قادر به نوشیدن آب و مایعات هم نیست ولی با این حال از اعزام او به بیمارستان و یا مرخصی استعلاجی جهت درمان جلوگیری می‌شود.

احسان مازندرانی پس از بازداشت در آبان ماه ۱۳۹۴،  در اواخر اسفند همان سال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال حبس محکوم شد. بعدتر به وکیل او ابلاغ شد که دادگاه تجدیدنظر حکم او را به دو سال حبس کاهش داده، با این حال طبق برگه‌‌ای که به او بعدتر رسیده معلوم شد این روزنامه‌نگار به یک سال و یک ماه و ۱۲ روز حبس محکوم شده است.

الیاس حضرتی، نماینده مجلس روز پنجشنبه اول شهریور ماه در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار «رسیدگی قانونی به پرونده احسان مازندرانی با توجه به وضعیت جسمی» او شد.  این نماینده مجلس در نامه خود تلویحا با اشاره به این‌که تاکنون روند رسیدگی به پرونده این روزنامه‌نگار قانونی نبوده، خواستار رسیدگی به پرونده او با توجه به وضعیت نامناسب جسمی‌اش شده است. یک ماه به تمام شدن حکم این روزنامه‌نگار باقی نمانده و مشخص نیست به چه دلیل با انتقال او به خارج از زندان برای درمان مخالفت می‌شود.