ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2017, 8:48

حکم تعلیق موقت عضویت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد ابلاغ شد


رئیس شورای شهر یزد، ۱۶ مهر ماه اعلام کرد حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیک‌نام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، به این شورا ابلاغ شده‌است. او در عین حال گفته «با توجه به پیامدهای سیاسی داخلی و خارجی» این حکم، تلاش‌هایی برای تغییر آن در حال انجام است.

غلامعلی سفید، به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گفته است «تلاش خواهیم کرد که این حکم نهایی نشود و اگر هم صادر شد تصمیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس شورای شهر یزد می‌گوید حکم صادرشده پیامدهای داخلی و خارجی دارد. او همچنین تاکید کرده این حکم «موقتی» است. آقای نیک‌نام -به گفته آقای سفید- در حال حاضر در یک مرخصی ۱۵ روزه به‌سر می‌برد و در این فاصله تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای جلوگیری از اجرای حکم ادامه خواهد داشت.

ایلنا از این مقام شهری نقل کرده است که «حرف ما این است: نیکنام در دوره چهارم هم عضو شورای شهر یزد بود و در این زمینه مشکلی نبود و اتفاق تازه‌ای هم در این دوره رخ نداده‌است».

ایرنا نیز به نقل از غلامعلی سفید گزارش داده است که این شهروند زرتشتی «با رای مردم انتخاب شد و صلاحیتش در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر به تایید شورای نگهبان و هیئت نظارت هم رسید و اکنون هم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یزد است».

هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد، در پایان تابستان، اعلام کرده بود که صلاحیت دوباره آقای سپنتا، در کمیته حقوقی این هیئت، تائید شده‌است.

این تائیدیه پس از آن بود که دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر توقف فعالیت‌های او صادر کرد. دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد نیز در واکنش گفته بود کمیته سه نفره حقوقی «تشکیل جلسه داد و ضمن تایید صلاحیت مجدد آقای نیکنام اعلام کرد که روند نامزدی، تایید صلاحیت و انتخاب» او نیز قانونی بوده‌است.

حکم دیوان عدالت اداری پس از آن صادر شد، که علی اصغر باقری، یک نامزد شکست‌خورده شورای شهر یزد، از او شکایت کرد. در حکم این دیوان به نظر فقهای شورای نگهبان در پیوند با «ممنوعیت انتخاب اقلیت‌های مذهبی» به عنوان عضو شورای شهر استناد شده بود. هرچند این نظر فقهای شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات شوراها نیز موضوع اختلافاتی میان شورا و هیئت ‌نظارت بر انتخابات، وابسته به مجلس، بود و در نهایت نیز این هیئت،‌ نظر شورای نگهبان را نپذیرفت.

چهارشنبه گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز حکم دیوان عدالت اداری را «خلاف قانون» توصیف کرده و گفته بود ابلاغیه شورای نگهبان در این باره «صرفاً» از طرف دبیر این شورا صادر شده‌است.

شورای نگهبان از نهادهای نظارتی در جمهوری اسلامی‌ست که شش عضو فقیه آن را رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌کند و شش عضو حقوقدان آن را رئیس قوه قضائیه، که خود منتخب رهبر ایران است، به رای مجلس می‌گذارد. عملکرد این شورا علاوه بر آن‌که در داخل بارها هدف اعتراض قرار گرفته با انتقادهای سازمان‌های بین‌المللی ناظر بر آزادی‌های سیاسی و مدنی نیز روبه‌رو است.

رئیس شورای شهر یزد روز یک‌شنبه گفت اگر تعلیق آقای نیک‌نام نهایی شود، به مردم و شورای شهر «شوک وارد خواهد شد» و در وحدت بین مسلمانان و اقلیت زرتشتی این شهر «خلاء ایجاد می‌شود».

سپنتا نیک‌‌نام در دوره چهارم نیز عضو شورای شهر یزد بود. خبرگزاری دولتی ایران می‌گوید با توجه به جمعیت شش‌هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای او از طرف شهروندان «مسلمان» شهر بود.