ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.10.2017, 10:26

عملیات شورشیان مورد حمایت ترکیه در ادلب سوریه


بی بی سی:‌ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، می‌گوید شورشیان مورد حمایت این کشور در حال انجام یک عملیات جدید در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه هستند.

گروه جهادی حیات تحریرشام، که قبلا متحد القاعده بود، ادلب را تحت کنترل دارد.

آقای اردوغان گفته است اجازه نخواهد داد یک “دالان وحشت” در مرز ترکیه برقرار شود.

به گفته آقای اردوغان نیروهای ترکیه از داخل و جنگنده‌های روسی از هوا این عملیات را پشتیبانی می کنند. هرچند جنگجویان حاضر در منطقه، این موضوع را انکار کرده اند.

به گفته رئیس جمهور ترکیه ارتش این کشور هنوز در استان ادلب حضور ندارد و ارتش آزاد سوریه این عملیات را در خاک سوریه انجام می‌دهد.

ترکیه، روسیه و ایران پیشتر بر سر «کاهش شدت درگیری و عملیات» در برخی مناطق سوریه ازجمله ادلب توافق کرده بودند.

این توافق درحالی صورت گرفت که روسیه و ایران از بشار اسد رئیس‌جهمور سوریه حمایت می‌کنند اما ترکیه خواستار برکناری او از قدرت است.

استان ادلب در گذشته، شاهد هجوم آوارگان غیرنظامی از مناطق جنگ‌زده دیگر بوده است.

گروه حیات تحریرشام، مستقر در ادلب، به‌رغم کاهش درگیری در مناطقی از سوریه می‌خواهد به جنگ با نیروهای دولتی ادامه دهد.

آقای اردوغان اخیرا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت غیرنظامیان ادلب را «ناامید نخواهد کرد». او افزود: «گام‌های تازه‌ای برای ایجاد امنیت در ادلب برخواهیم داشت. امروز یک عملیات بسیار جدی در ادلب جاری است و ادامه خواهد یافت.»

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: «قطعا اجازه نخواهیم داد در مرز ترکیه یک دالان وحشت ایجاد شود.»

رجب طیب ادوغان در عین حال گفت که نیروهای نظامی ترکیه هنوزدر ادلب نیستند. او ماه پیش گفته بود تهاجم این نیروها قریب‌الوقوع است.

نیروهای ارتش ترکیه در مرز جنوبی این کشور اقدامات نظامی وسیعی را تدارک دیده اند و ساکنان نزدیک باب الحوا به رویترز گفته اند که بخشی از دیوار مرزی برداشته شده است.

پیشتر ترکیه در نزدیکی استان حلب، علیه گروه موسوم به اسلامی (داعش) و شبه‌نظامیان کرد عملیات «سپر فرات» را به مرحله اجرا گذاشته بود.