ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.10.2017, 21:42

چهار گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم


شهروند| قطار دولت دوازدهم دوماهی است که روی ریل افتاده اما همچنان دو بازمانده دارد؛ وزیر نیرو و وزیر علوم. هرچند سیدضیاء ‌هاشمی، سرپرست وزارت علوم اعلام کرده است که رئیس‌جمهوری درنهایت مهرماه وزیر علوم را به مجلس معرفی خواهد کرد، اما در هرصورت شایعات همچنان دور صندلی این دو وزارتخانه می‌چرخد. بیشتر این شایعات هم مربوط به وزارتخانه‌ای است که در همان زمان حسن روحانی لیست تمام وزرای پیشنهادی‌اش را از جیب بیرون آورد و تقدیم مجلس کرد، در آن جایی نداشت؛ وزارت علوم. وزارتی عریض و طویل که شاید حتی این روزها از هر وزارتخانه سیاسی‌ای، سیاسی‌تر شده است. هفته پیش بود که نمایندگان مجلس در تذکری از رئیس‌جمهوری خواستند که فوری وزیر علوم را به مجلس معرفی کند و حالا آن‌طور که از خبرها برمی‌آید، وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به ‌زودی به مجلس معرفی خواهد شد اما شنیده‌هایی در گوشی درباره گزینه‌های نشستن بر صندلی ریاست این وزارتخانه همچنان ادامه دارد.

طبق آخرین گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد رضا فرجی‌دانا، عبدالرضا باقری، سیدضیا‌ء هاشمی و‌ هادی خانیکی به‌عنوان گزینه‌های نهایی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح هستند.

این نام‌ها درحالی به‌عنوان آخرین گزینه‌های تصدی وزارت علوم شنیده می‌شود که چهره‌هایی همچون سلیمی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی و الهام امین‌زاده معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری، انگار دیگر چندان شانسی برای وزارت ندارند. دو چهره‌ای که البته مطرح‌کردن نامشان در بین گزینه‌های وزارت علوم با دردسرهایی همراه بود. به‌طوری که دانشجویان دانشگاه علامه و بعضی از کاربران فضای مجازی با انتقاد از سلیمی او را شایسته تصدی‌گری این وزارتخانه ندانستند و طبق شنیده‌ها با وزیرشدن الهام امین‌زاده هم مخالفت‌هایی صورت گرفته و جنسیت او مانع از معرفی او به مجلس برای وزارت شده است. موضوعی که در همان زمان معرفی کابینه دوازدهم انتقادهایی را هم روانه حسن روحانی کرد و البته رئیس‌جمهوری در پاسخ به این انتقادها گفت: «می‌خواستم سه وزیر زن به مجلس معرفی کنم، اما نشد.»

حالا بعد از تمام فرازونشیب‌ها در معرفی وزیر علوم و درحالی‌ که سیدضیاء ‌هاشمی سرپرست فعلی این وزارتخانه، معرفی‌نکردن وزیر پیشنهادی تا این زمان را قانونی خوانده، درنهایت کاندیداهای تصدی وزارت علوم دولت دوازدهم به چهارنفر خلاصه شده و طبق آنچه بعضی از رسانه همچون سایت جماران گزارش داده، طی روزهای آینده یکی از این چند چهره علمی و دانشگاهی از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.

چند روز پیش سیدضیاء‌ هاشمی سرپرست وزارت علوم از معرفی وزیر علوم طی دوهفته آینده خبر داده بود و امروز رئیس‌جمهوری عملا زنگ شروع به کار دانشگاه‌ها را خواهد نواخت و باید دید بعد از سخنرانی او در دانشگاه تهران بالاخره تکلیف وزیر دانشگاهیان مشخص خواهد شد یا خیر.

گزینه‌هایی از دل دانشگاه
رضا فرجی‌دانا درحالی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تصدی وزارت علوم مطرح است که او نخستین وزیر استیضاحی دولت یازدهم بوده است. او متولد ۱۳۳۹ در شهر قم است و در سال‌های پیش از انقلاب دانشجوی رشته مهندسی برق در شیراز بوده و بعد از پیروزی انقلاب و تعطیلی دانشگاه‌ها به سپاه پاسداران پیوسته است. او ‌سال ۱۳۶۵ برای ادامه تحصیل به پردیس فنی دانشگاه تهران منتقل و در اوایل دهه ۷۰ موفق به کسب دکترای برق خود از دانشگاه واترلوی کانادا شد.

او در دهه ۷۰، ریاست پردیس فنی دانشگاه تهران و در دولت اصلاحات ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت. فرجی‌دانا بعد از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم، از سوی سیدمحمد خاتمی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی شد که موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس ششم نشد و تا‌ سال ۱۳۸۴ در ریاست دانشگاه تهران باقی ماند. در دولت نهم و دهم به تدریس مشغول بود و سرانجام در اوایل دولت یازدهم از سوی حسن روحانی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی و موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم شد اما پس از مدتی به بهانه انتصاب جعفر میلی‌منفرد و جعفر توفیقی به‌عنوان معاونان خود از سوی همان مجلس استیضاح و برکنار شد.

نام عبدالرضا باقری به‌عنوان دیگر گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه شنیده می‌شود. او متولد ۱۳۳۷ در رکن‌آباد یزد است. باقری در سال‌های پیش از انقلاب، به رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد راه یافت. بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به‌عنوان رزمنده در جبهه‌های جنگ حاضر شد. در ‌سال ۱۳۶۳ برای ادامه تحصیل در رشته ژنتیک و اصلاح نباتات به دانشگاه صنعتی اصفهان رفت؛ دوره دکترای خود را در دانشگاه آدلاید استرالیا گذراند و اوایل دهه ۷۰ به ایران بازگشت و در اواخر دهه ۷۰ (دوره اصلاحات) به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شد. علاوه براین، او تصدی بخش کشاورزی و صنایع غذایی سازمان پژوهش‌های علم و صنعت مرکز خراسان و مرکز تحقیقات زعفران را برعهده داشته است. وی در‌ سال ۱۳۹۴ به‌عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیأت‌امنا و ممیزه وزارت علوم منصوب شد.

سیدضیاء ‌هاشمی که درحال حاضر سرپرست وزارتخانه علوم است، در‌ سال ۱۳۴۶ در یاسوج به دنیا آمده و در‌ سال ۱۳۶۷ دیپلم ریاضی فیزیک گرفته است. او در‌ سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعی کنکور سراسری وارد دانشگاه تهران و در‌ سال ۱۳۷۲ موفق به کسب دانشنامه کارشناسی علوم اجتماعی شد. سیدضیاء‌ هاشمی در دولت یازدهم معاون فرهنگی فعلی وزارت علوم بود. او همچنین دارای تحصیلات حوزوی است و بعد از مدتی وارد دوره دکترای علوم اجتماعی در دانشگاه تهران شد. عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برخی از سوابق کاری وی است.

و اما نام‌ هادی خانیکی درحالی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت شنیده می‌شود که او یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به رئیس دولت اصلاحات است. او در ‌سال ۱۳۳۰ در گناباد به دنیا آمد و در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۵۴ تحصیل خود در دانشگاه شیراز و علم و صنعت را نیمه‌کاره گذاشت. در اواسط دهه60، مدرک کارشناسی علوم اجتماعی خود را از دانشگاه بهشتی کسب کرد. در دهه70 کارشناسی‌ارشد و در دهه80 مدرک دکترای خود را در رشته علوم ارتباطات کسب کرد.

وی از اعضای هیأت‌علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبایی و از اساتید دانشگاه تهران است. در دولت اصلاحات، او مشاور سیدمحمد خاتمی در امور رسانه و مطبوعات، و سپس مشاور رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی بود. از دیگر فعالیت‌های وی، می‌توان به ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضویت در شورای سردبیری روزنامه کیهان در دهه70، هیأت منصفه مطبوعات، شورای مرکزی جهاد دانشگاهی و مدیریت موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اشاره کرد.